لكل امرآة حامل تريد ان تاكل الاكل الصحى و بدون زيادة فى الوزن

دايت و رشاقة دايت و رشاقة

العودة   منتدى رجيم > ازياء موضه جمال ديكور طبخ > الأمومة و الطفولة > الحمل و الولادة

لكل امرآة حامل تريد ان تاكل الاكل الصحى و بدون زيادة فى الوزن

إضافة رد اضغطي هنا لاضافة الموضوع الى مفضلتك!
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
<!-- google_ad_section_start -->لكل امرآة حامل تريد ان تاكل الاكل الصحى و بدون زيادة فى الوزن<!-- google_ad_section_end -->
رقم العضوية: 11072
تاريخ التسجيل: Nov 2007
المشاركات: 131
الإعجابات المتلقاه: 204
نقاط الخبررة:100
om jomana om jomana
قديم 07-22-2009, 12:16 PM
[ 1 ]

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ده اول موضوع لي هنا فى المنتدى و اتمنى انه يعجبكوا و يكون فى مشتركين
اولا الف مبروك لكل امرآة حامل و ان شاء الله نقوم بالسلامة و يكونوا ذرية صالحة
ثانيا ان اكيد كل واحدة حامل بزيد وزنها و فى زيادة طبيعية لابد منها و لكن الزايدة المفرطة اكيد مرفوضة
ولهذا انا قولت نشجع بعض لتنظيم الاكل و ان ناكل الاكل الصحى و منع الحلويات
و انا ذهبت يوم الاحد الماضى لدكتورة تغذية و اعطتنى نظام غذائى لا ضرر فيه على الحامل او الجنين
و قالت لى ان وزن الحامل ينقص لو هى وزنها زايد قبل الحمل حتى الشهر السابع ثم يزيد بعد ذللك لكن ما كتير
اما الام التى وزنها كان قبل الحمل مثالى فهى تزيد مع النظام الغذائى بسيط او الثابات فى الوزن

فالتى تريد ان تشركنى فى الاستمرار معى فى هذا النظام انا سوف اكتب النظام و
نمشى عليه اسبوع وكل اسبوع بعد زيارة الدكتورة ان شاء الله سوف اضيف النظام الجديد



التعليمات التى سوف نتبعها ان شاء الله
1. ننتظم على النظام الغذائى
2. شرب ماء حتى 8 اكواب فى اليوم و لو اكثر هو افضل
3. المشروبات باى كمية لكن بدون سكر لكى 2 معلقة سكر فقط طول اليوم او الاستبدال بسكر فركتوز و يزيد الكميو لانه سعراته اقل
4. عدم اكل الفاكهة التالية : المانجو - التين - العنب - البلح
5. الوزن اكل اسبوع ان شاء الله
6 . يوم استبدال اللحم بالدجاج لو لم تحبين اللحم



النظام الغذائى

الافطار طول الاسبوع

*كوب شاى او نسكافية بالحليب او كوب حليب + ملعقة عسل نحل + قطعة جبنة بيضاء و الافضل جبنة قريش لانها اكثر كالسيوم او 3 ملاعق فول + خيار + رغيف سن او ربع رغيف بلدى او 2 توست


الغداء

اليوم الاول : شريحتين لحم مشوى + خصروات + سلطة + رغيف سن او ربع رغيف بلدى

اليوم الثانى : علبة تونة او سمكة مشوية + سلطة + رغيف سن

اليوم الثالث : 3 شرائح بيتزا + سلطة خضراء

اليوم الرابع : ربع كيلو كفتة مشوية + سلطة +رغيف سن

اليوم الخامس : 8 معالق مكرونة باللحمة المفرومة + سلطة

اليوم السادس : علبة تونة او سمكة مشوية + سلطة + رغيف سن

اليوم السابع : 4 معالق شوربة عدس + سلطة + رغيف سن



العشاء طول الاسبوع

* علبة زبادى او كوب حليب + 3 ثمرات فاكهة

و يمكن الام ان تقسو الوجبات الثلاثة الى 6 وجبات و بين الوجبات snack يمكن اكل خضار او الفاكهة مثل الخيار و الطماطم خس و تفاح ..... الخ



لو فى اى استفسار انا تحت امركم و ان شاء الله سوف تالكون منى الرد


اتمنى انى يكون معى مشجعات و مستنيه ردودكم


و للاشتراك كتابة هذه البيانات ( و هذه بياناتى )

1. الاسم : ام جمانة
2. السن : 27
3: الحمل فى الشهر : اسبوع ان شاء الله و انتهى من الشهر الرابع

4. الوزن الحالى : 80.5 (ده وزنى يوم ما وزنت يوم الاحد الماضى ) و طبعا عندى زيادة كتير
5. الطول : 161



قد يهمك أيضاً:
انقاص الوزن رجيم

om jomana غير متواجده حالياً  
Sponsored Links
<!-- google_ad_section_start -->رد: لكل امرآة حامل تريد ان تاكل الاكل الصحى و بدون زيادة فى الوزن<!-- google_ad_section_end -->
رقم العضوية: 44896
تاريخ التسجيل: Jun 2009
المشاركات: 23
نقاط الخبررة:100
مانويلى مانويلى
قديم 07-29-2009, 02:39 AM
[ 5 ]

ما شاء الله موضوعك اجى فى وقته
انا راحة اتبع هذا النظام تسلمى ايديكى وعينكى ويقيمك بسلامة وكل الحوامل يارب
قد يهمك أيضاً:

مانويلى غير متواجده حالياً  
منتدى رجيم منتدى مستقل تابع لمؤسسة المصابيح التقنية
Powered by vBulletin® Version 3.8.7, Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0