الحمية و الرشاقة و الرجيم نظام غذائي، رجيم، رجيم سريع، رجيم صحي، رجيم سهل، رجيم الماء، ريجيم، إنقاص الوزن، السمنة، الكرش دايت رجيم الكرش diet plan Food رجيم صحي fitness exercises رجيم سريع المفعول رشاقة تخسيس البطن الارداف رجيم الماء رجيم سريع رجيم قاسي رجيم كيميائي رجيم دشتي rjeem الوزن السمنة تخسيس الصدر

10نقاط لرجيم ممتع

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل تفضلى تنزيل وزنك اكثر من الازم
نعم 1 25.00%
لا 3 75.00%
المصوتون: 4. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

دودو الجميله
وردة جديدة
قديم 12-15-2011, 12:38 AM
#1
الفطار هو الوجبة الأولى اللي بتمد الجسم بالطاقة- 1
الفطار هو الوجبة الأولى اللي بتمد الجسم بالطاقة اللي بنحتاجها علشان نكمّل
اليوم بعد فترة انقطاع عن تناول الأكل أثناء الليل، علشان كده لازم تبقى وجبة صحيةومتوازنة؛ لكن بعض الناس بتكسل إنها تاخد وجبة الفطار أول ما تصحى من النوم، ودهاللي بيخليهم يحسوا بجوع فظيع وشراهة للأكل أثناء اليوم، والأفضل إننا ناخد وجبةالفطار بدري أول ما نصحى من النوم.

2- التنوع في الأكل.. لريجيم ممتع

لازم نحاول دايماً إننا نجدد فينوع الأغذية اللي بنحصل عليها خلال اليوم، وعلى الأقل نحصل على 20 مادة غذائية صحيةومختلفة خلال اليوم، علشان نتأكد إن الأكل اللي بنحصل عليه بيحتوي على نسبة معقولةمن المواد الغذائية المختلفة اللي بتحتوي على الفيتامينات، والأملاح المعدنية الليبيحتاج لها الجسم، والطريقة دي كمان بتخلّينا نحس إن الريجيم ممتع ومش ممل.
3- تسوق وفق خطة معينة
اكتب قائمة بالمشتريات اللي إنت محتاج لها قبل ما تنزلتتسوق، وحاول على قد ما تقدر إنك تلتزم بالقائمة دي، وماتشتريش حاجات أكتر منها،وتجنّب تماماً إنك تتسوق وإنت جعان؛ لأنك أكيد هتشتري حاجات مالهاش لازمة لمجردإحساسك بالجوع.
4- الاهتمام بشرب الميه.. لريجيم من غير تعب
الميه بتمثل 2/ 3 وزن جسم الإنسان، علشان كده مش لازم ننسىإننا نهتم بتناول كميات كبيرة من الميه والعصاير الفريش أثناء اليوم، علشان نحافظعلى صحة جسمنا سواء كنا بنتبع ريجيم أو لأ؛ لأن كمان نقص كمية الميه في الجسم بيسببالجفاف اللي بيخلينا نشعر بالجوع والتعب والإرهاق والدوخة وجفاف الجلد، وبعد كدهنرجع نجيب اللوم على الريجيم.

5- البروتين والكربوهيدرات.. للتقليل من الإحساس بالجوع
الجمع بين الأكلات اللي بتحتوي على بروتيناتوكربوهيدرات بنسب معينة، بيمد الجسم بالكمية اللي بيحتاجها من الطاقة؛ لأن الجسمبيحول المواد دي ببطء إلى جلوكوز، وده بيقلل نسبة إفراز الإنسولين، وبالتالي بيقللمن قدرة الجسم على تخزين الأكل على صورة دهون.
6- استخدم طريقة 80/ 20
ناس كتير بتشوف إن الالتزام بالعادات الغذائية الصحية، محتاجلطاقة وإرادة كبيرة جداً، وده صحيح فعلاً؛ لأن التعود على نظام الأكل الصحي بيحتاجلوقت خصوصاً بعد ما اتعودنا لفترة طويلة على الأسلوب الخاطئ في الأكل.
وعلشان تتغلب على المشكلة دي فالموضوع مش هيحتاج غير شوية مرونة يعني لو مشهتقدر تلتزم بالريجيم والنظام الغذائي بنسبة 100%، فممكن إنك تحاول الالتزام بهابنسبة 80%، والنسبة دي هتحقق لك التوازن في حياتك، وهتخليك تحس إنك حر ومش مقيّدومرتبط بضوابط معينة، وفي نفس الوقت هتقدر تتكيف مع العادات الصحية في أغلب الوقت،لإحساسك إنك مش بتعمل حاجة مجبر عليها.
7- الرياضة.. ركن أساسي من أركان الريجيم
لا علاقة لها بالحب والكره فسواء كنت تحب ممارسةالرياضة أم لا فالريجيم الصحي لازم تكمله بممارسة بعض التمارين الرياضية، لو كنتفعلاً عايز تحقق نتايج على الميزان.
وعلى أقل تقدير، يجب ممارسة التمارين الرياضية لمدة 30 دقيقة 3 مرات أسبوعياً،والخبر الجيد إنك تقدر تعتبر الأنشطة العادية اللي بتعملها خلال اليوم (زي تنظيفالبيت أو طلوع ونزول السلم أو غيرها من الأنشطة اليومية) جزء من الوقت الخاصبممارسة الرياضة لكن بشرط إنها تكون أنشطة بتبذل فيها مجهود يجعلك تنهج وتتعرق.
8- خذ وقتك في كل وجبة
أخذ الوقت الكافي في تناول الطعام، مش بس مفيد لصحة المعدةوالجهاز الهضمي ولكنه أيضاً يتيح للجسم الفرصة للإحساس بالشبع والامتلاء.
فالدراسات تقول: إن الجسم يحتاج لحوالي 20 دقيقة، قبل أن يبدأ في الشعور بالرضاوالشبع لذلك تأكد دائماً أنك تأخذ وقتاً كافياً في تناول كل وجبة.
9- تجنب تناول الطعام في ساعات متأخرة من الليل
ناس كتير بتّتبع في حياتها أسلوب في الأكل، وهو إنهمياكلوا أي حاجة طول النهار، وياخدوا وجبتهم الأساسية والدسمة بالليل بعد ما يرجعوامن الشغل.
طبعاً ده أسوأ نظام ممكن يتبعه شخص عايز يقلل وزنه ويوصل للوزن الصحي المناسبلأنك بالطريقة دي بتحرم جسمك من الأكل في الفترة اللي بيبذل فيها أقصى مجهود خلالاليوم، وبتقدم له الوجبة الأساسية قبل وقت النوم، وبكده السعرات الحرارية الليبيحصل عليها مش بتتحرق وبتتحول لدهون تتخزن في الجسم.
والأفضل إنك لو ماشي على نظام غذائي تلتزم بالوجبات الموجودة فيه، ومافيش أيمشكلة إنك تاخد وجبة الغداء كل يوم وتاكلها في الشغل في وقت الراحة، ولما ترجعالبيت تاخد وجبة العشاء على الساعة 6 أو 8 بالكتير، وتكون حاجة خفيفة ومش دسمة يعنيممكن وجبة العشاء تكون عبارة عن كوب زبادي وثمرة فاكهة.
10- قلل من السكريات.. بالتدريج
حاول على قد ما تقدر تقلل من تناول الحلويات والأطعمةاللي فيها نسبة سكريات كبيرة، وأحسن طريقة هي إنك تقلل كمية السكريات في أكلكتدريجياً، وتبدأ تراعي نسبة السكر اللي بتحصل عليها خلال اليوم وتكون حذر جداًللمكونات اللي بتاكلها خلال اليوم، ومع الوقت هتلاحظ إن رغبتك في تناول السكرياتوالحلويات قلت جداً.
ولازم تعرف كويس إن تقليل السكر، مش مفيد بس لتقليل الوزن ولكنه مفيد للصحة بشكلعام، وكمان علشان تحافظ على أسنانك من التسوس.

الصورة الرمزية تفاحةالقلب
تفاحةالقلب
روح المنتدى
قديم 12-15-2011, 03:03 AM
#2
يسلمووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
اضافة رد

العلامات المرجعية

10نقاط لرجيم ممتع


« تجربه ام روان في انقاص وزنها لحمله سماء الابداع رجيم ورياضه »

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع


الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
وقت ممتع مع عائلتنا هذا ما نحتاج فعلا *سولي* الموضوعات الاسرية اللامنقولة 6 10-18-2014 03:35 PM
إختبار نفسى ممتع جداااااا..هاتى ورقة وقلم منار28 الأختبارات النفسية 37 02-26-2012 11:08 AM
حوار صحفي مع الحب.... ممتع جدااااااً ××فراولة×× مسجات الجوال 19 08-23-2010 07:46 PM
اسلوب ممتع يساعد طفلك على اداء واجباته اليومية sweet-gurly الأمومة و الطفولة 4 07-15-2010 02:40 AM
طريف جداً : لقاء جميل و ممتع مع طفلة [ فيديو ] مشاهد نقية الأمومة و الطفولة 4 04-24-2010 03:04 AM

الساعة معتمدة بتوقيت جرينتش الساعة الآن 02:28 AM. : .
المواضيع و التعليقات المنشورة لا تعبر عن رأي مجتمع رجيم ولا نتحمل أي مسؤولية قانونية حيال ذلك (ويتحمل كاتبها مسؤولية النشر)
جميع الحقوق محفوظة Rjeem 2015
Powered by vBulletin® Version 3.8.7, Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
System exit pages by mr.AmRaLaA
منتدى رجيم منتدى مستقل