مجتمع رجيمأسئلة و استفسارات الرجيم

عيزة مساعدة

انا عندى 17 سنة وزنى 70 عيزة اخس و اكون 58 او 60 وبعمل رجيم عبارة عن :
الفطار: كوب لبن بشاى + ربع رغيف بلدى + بيضة مسلوقة
الغذاء :طبق سلطة + 3 معالق رز او مكرونة او ربع رغيف بلدى
+ قطعة لحمة او ربع فرخة + ثمرة فاكهة نوع محدد وباكل مع الرز طبيخ
بس حبة صغيرين علشان امى اللى بتطبخ مش انا ف مش هقدر اقولها تطبخ على كيفى
العشاء : كوب زبادى

هل لازم اعمل معاه رياضه؟
و هل اكتر من كمية الاكل ولا كدة مناسب ؟
وهل انا هخس ؟!
وهل فى يوم فرى فى الاسبوع؟
اهلا بك حبيبتي نورت المنتدى
الرجيم اللي انت متبعاه قاسي جدا بالنسبة لسنك
حاولي ما تضيعي العناصر الغذائية المهمة لجسمك خاصة انك في مرحلة بناء ونمو
الافطار : ربع رغيف بر + 4 ملاعق فول او قطعة جبنة قريش او بيضة مسلوقة + ثمرة خيار + كوب شاي بحليب قليل اوخالي الدسم بدون سكر
الغداء : 4 ملاعق رز او مكرونة او ربع رغيف بر + طبق سلطة خضراء بدون ملح + قطعة لحم او ربع دجاجه + خضار مصفى من الصلصة عشان الدهون والزيت ويمكن استبدال اللحم او الدجاج بسمكة مشوية في حدود ربع كيلو
العشاء : ربع رغيف بر + قطعة جبنة قريش + ثمرة خيار أو كوب زبادي + 2 ثمرة تفاح او برتقال

طبعا لازم تكثري من شرب الماء خاصة قبل الافطار
مهم جدا تجنب السكريات والحلويات واستبدالها بالفواكه (التفاح - البرتقال - الخوخ - الشمام - البطيخ )
مهم جدا ممارسة الرياضة لزيادة معدلات الحرق (المشي لمدة نص ساعة 5 مرات بالاسبوع )
شرب الشاي الاخضر والزنجبيل يساعد على رفع معدلات الحرق

ان شاء الله هتخسي :) لا تقلقي .. السن الصغير معدلات الحرق عنده تكون عالية باذن الله .. المهم النية والارادة القوية
.. لا مافيش حاجة اسمها يوم فري .. فيه حاجة اسمها وجبة فري في الاسبوع .. ويفضل تكون في يوم الميزان من باب انك بتكافئي نفسك انك نزلت وزن :) تاكلي فيها اللي تحبيه بس طبعا بدون زيادة عن اللزوم :))
وبالتوفيق ان شاء الله حبيبتي
دمت بود
هلا حبيبتي منوره المنتدا

طبعا لازم رياضه وامشي اقل شئ نص سااعه

وان شاءالله تخسي ولازم يوم فري

وحاولي تشربي شاي اخضر ورا كل وجبه

وبالتوفييييي
كيفيك يا امورة الرياضة تسرع من نسبة حرق الدهون وكذلك نسبة نزول الوزن انشاالله تنزلي للوزن المراد
اقتباس : المشاركة التي أضيفت بواسطة كلمة صدق:
اهلا بك حبيبتي نورت المنتدى
الرجيم اللي انت متبعاه قاسي جدا بالنسبة لسنك
حاولي ما تضيعي العناصر الغذائية المهمة لجسمك خاصة انك في مرحلة بناء ونمو
الافطار : ربع رغيف بر + 4 ملاعق فول او قطعة جبنة قريش او بيضة مسلوقة + ثمرة خيار + كوب شاي بحليب قليل اوخالي الدسم بدون سكر
الغداء : 4 ملاعق رز او مكرونة او ربع رغيف بر + طبق سلطة خضراء بدون ملح + قطعة لحم او ربع دجاجه + خضار مصفى من الصلصة عشان الدهون والزيت ويمكن استبدال اللحم او الدجاج بسمكة مشوية في حدود ربع كيلو
العشاء : ربع رغيف بر + قطعة جبنة قريش + ثمرة خيار أو كوب زبادي + 2 ثمرة تفاح او برتقال

طبعا لازم تكثري من شرب الماء خاصة قبل الافطار
مهم جدا تجنب السكريات والحلويات واستبدالها بالفواكه (التفاح - البرتقال - الخوخ - الشمام - البطيخ )
مهم جدا ممارسة الرياضة لزيادة معدلات الحرق (المشي لمدة نص ساعة 5 مرات بالاسبوع )
شرب الشاي الاخضر والزنجبيل يساعد على رفع معدلات الحرق

ان شاء الله هتخسي :) لا تقلقي .. السن الصغير معدلات الحرق عنده تكون عالية باذن الله .. المهم النية والارادة القوية
.. لا مافيش حاجة اسمها يوم فري .. فيه حاجة اسمها وجبة فري في الاسبوع .. ويفضل تكون في يوم الميزان من باب انك بتكافئي نفسك انك نزلت وزن :) تاكلي فيها اللي تحبيه بس طبعا بدون زيادة عن اللزوم :))
وبالتوفيق ان شاء الله حبيبتي
دمت بود


عيزة اسال سوال ينفع فى العشاء اكل بيضه مسلوقه بدل الجبنة القريش علشان انا مش بحبها وينفع اكل ثمرة فاكهة واحدة فى العشاء بردو
شكرا على كل اللى ردوا عليا
ايوه حبيبتي ممكن بيض مسلوق بدل الجبنة القريش .. وممكن ثمرة فاكهة واحدة بدل اتنين ..
بس هي الفكرة ان 2 ثمرة مع كوب زبادي عشان تشبعي :)
1 2