مجتمع رجيمأسئلة و استفسارات الرجيم

كيفية ممارسة الرياضة في رمضان

السلام عليكم اخواتي الحبيبات

عندي استفسار عن كيفية المحافظة على الوزن في رمضان و سؤالي الاهم هو كيفية ممارسة الرياضة في رمضان مع هذا الحر الشديد,هل يمكن الذهاب للجم و لعب رياضة لمدة ساعة على الاقل او ابقى في البيت و امارس تمارين الايروبك ؟؟؟؟ا الواحد ممكن يسيطر على الاكل بس الرياضة !!!!!!!!!مع العلم ان رمضان فرصة علشان الواحد يخس ولو كيلوين. انا مرعوبة من زيادة وزني في رمضان و لا اعرف كيف و متى امارس الرياضة. الي عدنه تجربة او معلومات عن استفساري ارجو مساعدتي و لكم جززززززززززيل الشكر
اهلا حبيبتي ..
كل سنة وانت بخير ورمضان مبارك علينا وعلى الامة الاسلامية جميعا

اتفق معك ان الرياضة في رمضان خاصة في هذا الحر الشديد امر صعب جدا
اعتقد ان الافضل ممارستها بعد الافطار .. ممكن بعد صلاة التراوبح ساعة مشي او ايروبيك تعطي نتيجة طيبة
لان ممارسة الرياضة في الصيام مجهدة جدا وتفقد الجسم كمية كبيرة من الماء والطاقة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا سمعت انه الرياضه قبل الافطار بساعة مفيده جداً للريجيم

بدي اجربها وبعد الافطار بساعتين او ثلاث ساعات

وان شاء الله خير

تحياتي
اقتباس : المشاركة التي أضيفت بواسطة violet:
السلام عليكم اخواتي الحبيبات

عندي استفسار عن كيفية المحافظة على الوزن في رمضان و سؤالي الاهم هو كيفية ممارسة الرياضة في رمضان مع هذا الحر الشديد,هل يمكن الذهاب للجم و لعب رياضة لمدة ساعة على الاقل او ابقى في البيت و امارس تمارين الايروبك ؟؟؟؟ا الواحد ممكن يسيطر على الاكل بس الرياضة !!!!!!!!!مع العلم ان رمضان فرصة علشان الواحد يخس ولو كيلوين. انا مرعوبة من زيادة وزني في رمضان و لا اعرف كيف و متى امارس الرياضة. الي عدنه تجربة او معلومات عن استفساري ارجو مساعدتي و لكم جززززززززززيل الشكر
حبيبتى انا سمعت من أكتر من دكتور ان افضل وقت للمارسة الرياضة فى رمضان يكون قبل الفطار بساعة لأن هذا الوقت بيكون خلاص جسمك محتاج جدا للسكريات ومش بيلاقى طبعا لأننا صايمين بيضطر يحرق من اللى عنده ولما يجى معاد الفطار تفطرى على 3 تمرات فى كوب لبن خالى الدسم علشان تعوضى السكريات دى وتصلى وبعدين ترجعى تفطرى بقى تبدأى بالشورة وبعدين السلطة وبعدين الخضار ثم اللحوم ولو لسه جعانة وده مستحيل بس ممكن يعنى تاخدى نشويات بقى زى اللأرز والمعكرونة والعيش بس طبعا بكميات قليلة يعنى 3 أو 4 ملاعق بالكتير و بعد العشاء والتراويح تاخدى ممكن فاكهة أو كوب عصير فريش او قطعة كنافة او 2 قطايف بس الحلويات تبقى 2 مرة فى الأسبوع بس وممكن كمان تاخدى 2 بولة آيس كريم أما بالنسبة للسحور يكون فيه فول او جبن قريش ونصف رغيف وسلطة بكمية كبيرة علشان ما تجوعيش طول اليوم وممكن مرة تاخدى زبادى بدل الجبنة
إن شاء الله تطلعى كمان خاسة فى العيد مش بس محافظة على وزنك
اتفق مع الاخوات في كلامهم

الرياضه قبل الفطار مهمه جدا وده اللي هحاول اعمله السنادي ان شاء الله

حاولي الرياضه تكون قبل ساعه من الافطار وما تعمليش كتير يعني ربع ساعه او نصف ساعه بالكتير وشغلي المكيف او المروحه بس ع درجه بطيئه كتلطيف للجو فقط بس تكوني بعيده عن تيار ىالهواء المباشر

وان شاء الله كلنا نخس بصحه بعافيه
أنا اللي دايمآ أسمعه إنو الرياضه قبل ماتفطري بساعه
بالتوفيق
1 2 
كلمات ذات علاقة
ممارسة , الرياضة , رمضان , كيفية