بالله عليكم ادخلوا

مجتمع رجيم أسئلة و استفسارات الرجيم
الكاتبة: ام_مريم

بالله عليكم ادخلوا

السلامعليكم و رحمة الله و بركاته

يا جماعة انا وزنى قبل اول يوم رمضان كان 72.3 و المهم بدات بداية جديدة من اول يوم فى رمضان وو الحمد لله التزام بالرياضة و الرجيم و قاسية مع حالى فىالرجيم جدا لدرجة انى احس بدوخة و هبوط و زوجى يقولى حرام عليكى انتى بترضعى كمان حاولى تزيدى اكلك شوى و انا و لا اهتم لكل ده و استمر حتى لو عندى دوخة او هبوط لازم اعمل الرياضة قبل الفطار بساعتين و انا بقى مش هقولكم انى ما شية مظبوطاد لكن ادى يومياتى من اول يوم فى رمضان و انتو قولو رايكم

صيام مقبول للجميع

يومى 1 رمضان - 20 /7

السحور : 3 ملاعق فول من غير زيت + علبة زبادى كبيرة + واحد توست

الفطور : اخدت تمرة و ميه و رحت صليت المغرب

و بعدين اكلت لحمة مسلوقة قطعتين + سلطة


الساعة 9 : نسكافية ب 2 م ص كوفى ميت لايت

الساعة 12.5 : نص تفاحة

الرياضة : شغل بيت + مشى


اليوم2 رمضان - 21/7

السحور : واحد توست + بيضة مسلوقة + خيارة + فلفلة

الفطور: تمرة و ميه و بعدين صليت و بعدين اكلت 3 قطع فراخ بانية بخلطة البانية مشوية + سلطة

الساعة 10 : نسكافية ب 2 م ص كوفى ميت لا يت + سكر دايت

الساعة 12: تفاحة

الساعة 1 : خيارة


اليوم امس السبت 3 ومضان - 22/7

السحور مفيش

الفطور :تمر و مى و بعدين صليت و بعدين سمك فى الفرن + سلطة

الساعة 9.10 : نسكافية بلبن مقشود + سكر دايت + حبة بندق

الرياضة : شغل البيت + مشى

اليوم الرابع الاثنين 4 رمضان - 23 /7

السحور : شريحة جبنة شيدر لايت + واحد توست+ زبادى + تفاحة

الفطور : تمر و ميه و صليت و بعدين سمكة + سلطة

بعد ساعة من الفطور : قطمة بطيخ + قطمة فطيرة بالجبنة

الساعة 11.30: حبتين كمثرى

السحور : بطيخ لحد ما شبعت + علبة زبادى



و زى ما قلتلكم انى لازم اعمل ساعة رياضة بمشى 3 ميل + تمارين مختلفة لباقى اعضاء الجسم قبل الفطار بساعتين




لحد دلوقتى الكلام كله تمام المشكلة بقى انى المفروض انا مشتركة فى جروب و الوزن بيكون كل جمعة النهاردة و انا بنظف جيت جنب الميزانو للاسف زن نفسى عليا انى اوزن و اشوف نقصت كام كيلو و بعد مقاومة كبيرة انى ما اوزن للاسف وزنت و لا قيت وزنى


72.5 يعنى زدت 200 جم ليه نفسى اعرف ده انا على اللى بعمله على نفسى و الرجيم القاسى ده اللى مفهوش نقطة سكر و حارمه حالى حتى من العصير الخالى من السكر قولت هنقص 3 كيلو او 2.5

انا بجد مخنوقة اوى و الدموع محبوسة فى عينى و حاسة باكتئاب و مش عايزة اعمل لا رياضة و لا رجيم ارجوكم ساعدونى


مع العلم انى مش عندى البيريود و لا معادها قرب لانها خلصت من عندى قبل رمضان بيومين
الكاتبة: نيفين محمد

السلام عليكم يا ام مريم
ماشاء الله على برنامجك والتزامك

اظن ان الميزان خانك فى الدقة او كنتى شاربة موية قبل الوزن
لا تيأسى بالعكس هونى على نفسك شوية

انا برضع وبتابع مع طبيب وكتبلى حلا بعد التراويح 50جم

و4 ملاعق ارز او مكرونة يوم ويوم لا

المهم

ملاحظة ماشاءالله من التوقيع انك فى نهاية رحلة انقاص الوزن بالتوفيق ان شاءالله
لكن ممكن يكون دا سبب مقاومة الخسارة واعتقد انك محتاجة ترفعى الحرق بالاعشاب او ادوية و الاكثار من شرب الماء والرياضة ثلث ساعه صباحا ومساء والله اعلم
الكاتبة: دلوعة حبيبها86

غاليتي ال كوفي ميت عدو الريجيم الأول لأنه فيه نسبة دهون دسمة كبيرة لو فيكي اتخلي عنه أفضل ياحياتي وكمان موبالضرورة وزنك يتغير فورا بس المقاس يتغير يعني جربي قيسي تنورة كانت قياسك لو صارت عرية معناها انت نحفت والوزن بعدين يتغير ولاتتناولي ملح مع الطعام لأنه يسبب احتباس سوائل بالجسم تزيد وزنك مع انه الشحوم مابتكون زادت وهي فقط مجرد سوائل وبعد ايقاف الملح بفترة تلاقي نزول واضح بالوزن
لاتيأسي ياعمري الوزن المثالي بدو مجهود وصبر والنتيجة قد لاتظهر فورا ولكن بعد مضي فترة ستظهر لك نتائج تفرحك كتييير وبكرة تقولي دلوعة قالتلي موفقة حبيبة البي
الكاتبة: ام_مريم

شكرا ليكى نيفين بس انا بوزن و انا صايمة يعنى اكيد لا شاره و لا واكله
الكاتبة: المقدسية

حبيبتي ما تخافي
أولا من الضروري التخلي عن المنبهات لأنهن يحسبن السوائل في الجسم
ممكن تكون موعد دورتك قريباً
أو أنك تكثرين من الأكل في فترات متقاربة
أو أنك تكثرين من الرياضة ؛ فكثرتها تكثر الماء في الجسم فيثقل يوم الميزان
لا تكون الرياضة في اليوم إلا مرتين فقط
تحياتي
الكاتبة: المقدسية

سيتم نقل الموضوع للقسم المناسب
الصفحات 1 2 

التالي
السابق