قصه تربويه جديده

مجتمع رجيم / الأخبار المصورة
كتبت : عـبق التفـاؤل
-
قصة تربوية ترويها مني الام
#اسمي مني وكنت اسمي نفسي افشل ام
بنتي جودي كرهتني في الدنيا واللي فيها
كمية عناد وعصبية لا تتخيلوها
قريفة
زن
اقولكم الحقيقة انا اتجوزت احمد من 10 سنوات
حبيته لكن قدر بعصبيته يكرهني في كل حاجة
جودي اول عيالي وبعدين عمرو
جودي
كنت مش بتعصب عليها غير لما تغلط
مثلا توقع حاجة
او تخبط نفسها
ازعق لها
وساعات زي ما قرأت بالفيس اوقفها في النوتي كورنر وهي عمرها 3 سنوات لمدة 3 دقايق
لكن الامور تزداد سوءا مع تقدمها في العمر
جحيم
فعلا جحيم
زنانة وعصبية ومش بتسمع الكلام
واخطاؤها بتكتر وياريت كده وبس لا ...ده كمان عمرو بدأ يقلدها 😑😑😑
واحمد ج شايل ايده
بيضرب وبس
اعصابي بايظة
حياتي جحيم
حاولت بالوجوه السعيدة والحزينة اللي بتترسم علي السبورة
اني اشجعها ...رمت السبورة في الارض
حاولت اجيب هدايا تاخدها وتزن
واللي زاد كمان انه بتجيلها كوابيس رغم انها هي العنيدة




🙄😑
عمرو بدأ يبقي زيها
انا بأهرب طول الوقت منهم
واحاول اقعد لوحدي لكن....
احوالهم تزداد سوءا واحراج امام الناس
😣
انا فاشلة
جودي عنيدة ومتمردة
وعمرو خواف رغم انه بيقلدها بس جبان من جوة
وانا مش قادرة علي حد كل اليوم صريخ
صديقة عمري سمر التي تعاني مع ابنائها مثلي
قالت لي عن دكتور محترم يتقي الله اسمه الدكتور عبد الله
عامل ندوة اسمها التربية السهلة!!!
قلت لها ده ضحك علي الناس مفيش تربية سهلة كل التربية معقدة واللي غايظني ان مامتي كانت بتعرف تسيطر علي بالاساليب اللي انا مش عارفة اسيطر بيها علي اولادي!!!
جيل عجيب😑😑😑
المهم سمر اصرت
وقالت ناخد بالاسباب
ذهبنا الي الندوة
انا ساكنة في مدينة نصر
الندوة في اكتوبر
متخيلين المسافة كنت زهقانة وندمانة وانا رايحة
لكن لما وصلت وجدت امهات كتير اكبر واصغر مني ...
جلسنا
المكان مريح نفسيا
😊
احب الالوان الهادئة
جاء الدكتور
رجل ملتحي هادئ الملامح انيق...
بدأ يتحدث
القي علينا السلام اولا ثم فاجأنا بالحديث عن هرمونين بالجسم
هرمون الادرينالين
هرمون الاندروفين
طبعا انا دراستي ادبية
لكن فهمت...
ان الادرينالين هرمون القلق والتوتر يفرز في الجسم عند العصبية او الخوف ويملأ الجسم بالتحفز وعدم الاصغاء للنصائح
والاندروفين هرمون السعادة ويملأ الجسم بالراحة النفسية
🤔
ثم قال
ان الام اللي ابنها عنيد معاها وعصبي جسمه بيتنلي ادرينالين وهو معاها
وان الام المتفاهمة ابنها جسمه مليان اندروفين
الادرينالين يجعل الطاعة مستحيلة بعكس الاندروفين
🤔
طبببعا كان السؤال طيب ازاي نملأ الجسم اندروفين ؟
😊ابتسم وقال
بعمل الاشياء الحلوة اللي انتم بتعتبروها تفاهات ومالهاش وقت
ارسم مع الابن محب الرسم
اربي حيوانات مع من يحبها
امنح الحضن لمحب الحضن
اتمشي مع الرياضي منهم
اسمع اناشيد مع محبها
اعزم محب الخروج برة
احكي قصص مع محبها
اتكلم بلا ملل ..مع محب الحوار...
ابتسم في وش محب المل 😊
ثم قال ولابد وانت بتملأ الرصيد بما سبق تصبر علي خروج الادرينالين اللي انت شاحن به الابن من زمان
وكمان مفيش عقاب فيه تغافل في فترة التقارب واصلا مفيش عقاب قبل 7 سنوات
انذهلت
صاحت بعض الامهات (يعني مفيش عقاب؟ ؟)
رد د عبد الله (ايوة...الجسم المليان ادرينالين متحفز جدا هتعمل فيه ايه تاني ؟ ؟ ؟)ثم اضاف (علموا الطفل بعدوء تقبلوا اخطاءه سيبوه يتعلم مرة بعد مرة بلاش نفادالصبر القاتل ده )
ثم قال لنا (بعد ما الاندروفينن يتكون جوة الولاد في قربكم هيحبوا قربكم ويسهل الطاعة)
😊
كنت شاردة...
افكر...
ثم قررت التجربة مش هاخسر حاجة
رجعت صليت ودعيت
ثم بدأت
التفكير جودي تحب الاحضان لكني لا احضنها بصراحة قرف من عنادها🙄
كما انها تحب الرياضة
وتحب التمشية
وتحب البيتزا
بدأت احضنها
وتشاركنا في عمل بيتزا
وخرجت اتمشيت معاها
كررت الامر
لكنها تزداد استفزازا والكوابيس لم تتوقف
تذكرت كلمة د عبد الله الادرينالين لسة شاحنها
صبرت
وفعلا والله العظيم
البنت بدأت تهدأ تجاهي
لكن ارتبكت ساعة الزن بتاعها اعمل ايه
قررت برضه ان جسمها يتملي اندروفين
ما زعقتش
سكت
جاءت تتكلم
قلت لها بصدق مش عاوزة اخسرك
الغريبة ان الصدق بيتحس جدا
الخيال بقي حقيقة
ملأ جسمها بالاندروفين هرمون السعادة هي معي جفف عنادها
اصبحت ادرك ان الامر سهل والكوابيس والله اختفت 😊
بدأت مع عمرو..
اموري في تحسن
احاول مع زوجي
الذي لا يعرف الاالضرب
قررت احكي تجربتي
لاتنسوني من دعاؤكم #مني ام جودي وعمرو😊)
لمزيد من الافادة تابعنا #ايناس_والاطفال