الصديد في اليول

مجتمع رجيم / أرشيف رجيم
كتبت : التخنانه
-
سلاموا عليكوا يا دكتور
انا بنتي عندها 3 سنين ونصف
اكتشفنا انها عندها حصوتين في الكليه الشمال بس في الاواخر لما الكلية تضخمت والحصاوي سدوها وبقت كلها صديد وده مش تقصير مننا الدكتور بتاع الاطفال الي كان بيعالجها ماكتشفش حقيقة حالتها فروحنا لدكتوره تانيه في السعودي الالماني هيه الي عملتلها سونار وتحاليل واكتشفنا المشكله بس بعد فوات الاوان عملنا لها عمليه ونظفنا الكليه من الصديد والحصاوي وقامت بالسلامه الحمد لله والدكتور حلل الحصاوي وقال ان نوعها فوسفات صوديوم وان جسمها هوه الي بيكون الحصاوي دي ويمكن يكون بدأ تكوينها من وهيه لسه جنين لكن بعد حوالي شهرين من العمليه عملنا ليها تحاليل للاطمئنان لاقينا عندها صديد في البول من 50 الي 60 وعملنا مزرعه واخدت علاج والنسبه زي ما هيه واخدت حقن وبرده مافيش فايده الدكتور قال ان البكتيريا الي عندها الي مسببه للصديد من النوع العنيد وعايزه علاج مضاد حيوي برده بس تاخد كورس طويل ده تاريخها

السؤال : هل مسارنا كده مع الدكتور ده صحيح ولما العلاج مابيجبش نتيجه ايه الحل ارجو انك تفيدني هل في حل للتخلص من الصديد ده لاني خايفه احسن يسبب ليها اي حصاوي تانيه ؟
كتبت : drberoual
-
بسم الله الرحمن الرحيم
الأخت الكريمة السلام عليك ورحمة الله
كان من المفروض أن تعرضي بنتك الصغيرة لما اكتشفت وجود حصوات بالكلية على المختص في أمراض الكلى، ولأن الأمر تطور إلى صديد فإن العملية الجراحية هي العلاج الأمثل لإخراج الصديد والحفاظ على الكلية وعملها.
في معاودة الصديد بعد هذه الفترة القصيرة من إجراء العملية لايعني إطلاقا معاودة الحصوات حتى ولو كان منشؤها عضويا، قد يتعلق الأمر بمضاعفات العملية الجراحية أو مقاومة نوع البكتيريا للأدوية التي كانت تعطى للبنت.
من المهم أن يحلل الصديد لتحديد نوع البكثيريا المسببة للصديد ومدى حساسيتها لنوع ما من المضادات الحيوية.
الكلية عضو حساس يجب أن تواصلي علاج بنتك بالمضاد الحيوي الذي يقضي على البكتيريا السبب حتى ولو استغرق ذلك وقتا طويلا، بعده يجب علاج سبب منشأ الحصوات الكلوية.
تمنياتي للصغيرة بالشفاء والسلام عليك ورحمة الله وبركاته.
كتبت : التخنانه
-
align="right">شكرا علي رد حضرتك
احنا عملنا للبنت عملية الحصوه في الكليه وقامت بالسلامه الحمد لله انا ذكرت ده في كلامي عند اخصائي مسالك بوليه
ولما عملنا تحليل للبول واكتشفنا انه في صديد عملنا مزرعه واخدت المضاد الحيوي اللي ظهر فيها وماجبش نتيجه وعملنا مزرعه تانيه وخدت العلاج وبرده مافيش نتيجه وعملنا مزرعه ثالثه ومنتظرين نعمل دلوقتي التحليل لمعرفة النتيجة
وحسب كلام حضرتك يبقي نكمل مع الدكتور اللي عملها العمليه وقال اننا ناخد مضاد حيوي فتره طويله حتي نقضي علي البكتيريا المسببه للصديد مش كده ؟
طيب بالنسبه لعلاج سبب منشأ الحصوه هوه قال نوعها فوسفات صوديوم وان جسمها هوه اللي بيكونها لوحده يعني مافيش علاج لكده ده اللي فهمناه لكن حضرتك بتقولي نعالج سبب منشأ الحصوه فهل معني ذلك انه في علاج يمنع تكوين جسمها لهذه الحصوات ياريت تجاوبيني وتدليني علي هذا العلاج ؟
كتبت : drberoual
-
بسم الله الرحمن الرحيم
الأخت الكريمة السلام عليك ورحمة الله
بالنسبة للشق الأول من تعقيبك أرى أنه من الضروري متابعة العلاج بالمضاد الحيوي حتى يقضي على البكتيريا المسببة للصديد نهائيا ولو تطلب الأمر مدة طويلة مع مراقبة دورية لوظائف الكلى.
أما ما يتعلق بمنشأ الحصوات والتي كما ذكرت تنشئها العضوية فيجب تحديد السبب بدقة عند أخصائي الأطفال وعلاج السبب، لأنه ليس من المعقول أن تخضع هذه البنت في كل مرة لعملية جراحية حتى نستأصل الحصوات، أكيد أخصائي الأطفال والكلى يعرفون العلاج المناسب لحالة إبنتك.
أنصحك أن تعملي لها فحص للغدد الجار درقية ولوظائف الكلى، وأن تتابعي نصائح الطبيب المشرف على حالتها.
والسلام عليك ورحمة الله وبركاته.
كتبت : التخنانه
-
شاكرة الاهتمام والرد
وان شاء الله سوف اتابع ولا اتوقف عن العلاج والمتابعه حتي نتخلص تماما من الصديد وسوف اسأل الدكتور مره تانيه وااكد عليه علي الوصول لعلاج لموضوع الحصوات دي طالما يوجد علاج لمنع تكونها وبالنسبة لوظائف الكلي فقد عملنا لها تحليل وطمأنا الدكتور انها جيده ولا خوف منها
كتبت : كنزي شلبي
-
انا بنتي عندها 3سنين وحللتلها بول طلعت النتيجة ان الصديد اكثر من 100 ومش عرفة اعمل ايه وهل ده ممكن يكون اثر على الكلى من فضلكم اريد الرد بسرعة وشكرا
الصفحات 1 2 

التالي

استشارة مهمة جدا ً

السابق

التخلص من الدهون في الفخذين

كلمات ذات علاقة
اليوم , الصحيح