بنات عن فوائد خل التفاح للتخسيس بالاضافة لفوائد اخرى من د.بهاء ناجي من حلقة6/4 في الدين والحياة

مجتمع رجيم / أنظمة و برامج الرجيم
كتبت : big_heart_few_luck
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بتات حبيت اجيب لكم اخبار موثقة ومدعومة عن خل التفاح للتخسيس وفوائده الاخرى من د.بهاء ناجي استشاري التغذية والسمنة وبيجي كل يوم اتنين ع الحياة 1 من الساعة 4 الى الساعة 5 في برنامج الدين والحياة.
بالنسبة للتخسيس وخصوصا لاصحاب الاوزان فوق ال100: نضع 2 ملعقة صغيرة من خل النفاح الاصلي على نص كوب ماء ويشرب قبل كل وجبة فهذا يساعد جدا في امتصاص الدهون وتذويبها للوجبة التي سيتم تناولها بعد شربه (بشرط سلامة المعدة وميكونش صاحبها بيشتكي من اي الم فيها).
بالنسبة لالام المفاصل: نفس التركيبة الخاصة بالتخسيس وبما ان اغلب اصحاب الاوزان الثقيلة بيشتكوا من آلام المفاصل فهم بذلك يضربون عصفورين بحجر واحد وهو التخسيس والعلاج في الوقت ذاته.
بالنسبة للعرق في الصيف:
بعد الاستحمام مباشرة يمسح مكان الابطين بقطنة مبللة بخل التفاح وبذلك يمنع العرق وحتى في الليل وخصوصا لاصحاب التعرق الليلي بل ويمكن دهن الجسم باكمله.
ويستخدم ايضا:
في معالجة الثعلبة بوضعه ع المنطقة المصابة.
ويستخدم ايضا في معالجة قشر الراس لان قشرة الراس هي ايضا عبارة عن دهون وعند اضافة خل التفاح الى الماء في الشطفة الاخيرة من الشعر نضمن مع التكرار اختفاء القشرة وبما ان الشعر سيتعرض للجفاف فيمكن معالجة ذلك بحمامات الكريم.
وعموما قال انه من الافضل استبدال الخل العادي بخل التفاح في يومنا وجميع اكلاتنا لاننا بذلك نضمن تناولنا لخل صحي ومفيد وخصوصا انه قاتل ممتاز للجراثيم ابتداء من الفم وحتى الامعاء الغليظة.
شرط تناوله يا بنات هو عدم معاناتك لاي آلام او وجاع او قروح بالمعدة.
في انتظار ردودكم يا بنات ولا تبخلوا عليا بالردود حتى نتواصل واعرف تعليقاتكم واستفساراتكم بالاضافة حلقة6/4 icon7.gif
كتبت : متجر إكليل الورد
-
يعطيك العافية على المعلومات

تو اعرف ان ملعقتين ونص كوب

انا افكر ملعقة وكوب


بارك الله فيك
كتبت : big_heart_few_luck
-
شكرا اختي العزيزة بريق الانوثة على ردك
بس والله الوصفة دي انها ملعتقين صغيرين على نص كوب ماء من الدكتور كانت للي اوزانهم فوقال100 وده معناه ان اللي تحت 100 غالبا هتكون ملعقة واحدة صغيرة على نص كوب ماء.
وهذا للعلم والافادة
كتبت : بنتـ ابوها
-
بارك الله فيك ونفسي بصراحه اجرب خل التفاح بس مادري احس طعمه ماراح اتقبله
كتبت : big_heart_few_luck
-
صدقيني ومتخافيش هوه طعمه زي التفاح بالظبط بس من غير سكر يعني تخيلي انك بتاكلي تفاحة بس من غير سكر كانها ماسخة يعني. واكيد كله في سبيل الرشاقة يهووووووون. انا شربت مشروب مكون من 15 عشبة بدون سكر اه لو قولتلك على طعمة بشع اكتر مما تتصوري كانه علقم.
كتبت : broken_rony
-
اولا شكرا على موضوعك لجميل يا رونى
ثانيا نورتى منتدانا يا ام جومانه واتمنى ما تفارقينا دايما وتنورينا كة على طول ونشوف احلى موضوعات من احلى رونى
الصفحات 1 2  3  4 

التالي
السابق