مطلوب مساعدة عاجله

مجتمع رجيم / أسئلة و استفسارات التمارين الرياضية و المسابقات
كتبت : المثملاويه
آخر تحديث: 14 يونيو, 2021
ساعدوني ايهما افضل اذا قطعت مسافة 4 كيلو متر في ساعة مشياً أو قطعت نفس المسافة جري في 25 دقيقه علماً ان وقتي احياناً لايسمع بمزاولة الرياضه ساعه كاملة وكذلك افيدوني عن حرق السعرات
كتبت : ~helwa~
آخر تحديث: 14 يونيو, 2021
[align=center]
والله اللى انا بعمله انى بمشى الاول على سرعه 3 وبعدين ادخل 4

وبعدين 5 وبعد كده اجرى على قد ما اقدر

اهم شئ التدريج عشان ما تتعبى بسرعه

وطبعا مشى او جرى كلها رياضات جميله جداااا

فزاولى الرياضه بكافة انواعها وبالتوفيق
[/align]
كتبت : LoveALLAH
آخر تحديث: 14 يونيو, 2021
[align=center]
مرحبا حبيبتي...

المشي كتييييييييييير افيد بتوقع...لانه بحرق سعرات عالية...ممكن الجري يحرق سعرات اعلى بنفس الفترة للمشي...لكن الجري ممكن يعمل احتكاك وخشونة في الركب وهدا ابدا مو منيح وخصوصا لما تكبري في العمر...لهيك معظم الاطباء بنصحوا بالمشي اكتر من الرياضة

موفقة يا عمري[/align]
كتبت : التخنانه
آخر تحديث: 14 يونيو, 2021
سلام الله عليكي
انا حبيبتي فاهمه قصدك انتي مش عندك وقت كبير تلعبي فيه رياضه وعلشان كده عايزه رياضه تحرق كتير في وقت قليل
بس احب اقولك في الاول ان الرياضه عايزه الاستمراريه يعني ماينفعش العب واجري واعمل مجهود وبعدين اتعب وازهق ووقف نشاطي
بس نقدر علشان وقتك دلوقتي نعمل زي ماانتي عايزه ولكن بعد ما توصلي للي انتي عايزاه او لو تعبتي تلعبي رياضة خفيفه عليكي بوقت معقول يعني المشي مثلا يكفي 30 دقيقة يوميا 5 ايام بالاسبوع او العجله او الاوربت وبكده نحل مشكله الوقت وفي الاخر مانتوقفش عن الرياضة
وعلي هذا الاساس تختاري في الوقت الحاضر الجري لانه بيحرق بنفس مقدار المشي بس بوقت قليل
واختاري طلوع السلم 10 دقائق طالع نازل لانه بيساوي مشي ساعه
وربنا يوفقك يا حبيبتي

التالي
السابق