اريد المساعدة فى مشروع الشمع

مجتمع رجيم / التجارب والحلول المنزلية
كتبت : falafilo
-
صباح الخير,
انا اسمى لورا وكنت بدور على النت على كل المعلومات الكافية للبدء فى مشروع الشمع علشان انا معروض عليا انى ادخل فى معرض للاعمال اليدوية وخلال البحث وجدت هذا المنتدى الاكثر من رائع ووجدت شرح بس انا حتى الان مش عارفة ابتدى ازاى.

اولا: انا من البحث عرفت ان الازهر فية عطارين بيبيعو الشمع الخام وبالفعل روحت الغورية فى الازهر ووجدت الشمع بس معرفتش اجيب قد اية. انا عايزة اجيب كميات لعمل انتاج. دى اول مشكلة.
ثانيا: كان مكتوب على النت ان من ضمن المواد المطلوبة حمض الستريك كمادة مصلدة, يعنى ايه اذا كان الشمع لو اتساب فى الهواء هينشف ويتماسك ولو هو مطلوب فعلا انا مفروض استعملة ازاى انا اللى عرفتة انى احط حاجة بسيطة جدا فهل الكلام دة صحيح ام خطاء؟؟؟

ثالثا:اكبر مشكلة مواجهانى الاسطمبات, مش عارفة بتتباع فين فى القاهره. وشفت فكره عمل الاسطمبات من السيليكون بس مشكلتها انى لازم اعمل شمعة شمعة مش كمية مثل الاسطمبات.

اسفة لو كنت طولت واسفة لو كانت اسئلتى كثيره بس انا وجدت ان الموضوع له اهتمام كبير هنا فى المنتدى.
كتبت : بنتـ ابوها
-
هلا اختي وحياك الله معانا في المنتدى

بنسبه للاسئله ان شاء الله ترد عليك المشرفه فرشه لانها هي قائدة دورة صناعة الشمع

انتظريها يالغلا
كتبت : falafilo
-
شكرا عزيزتى وانا فى انتظار المساعدة
كتبت : نورة المصراتية
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كان بودي اساعدك لكن معظم اسئلتك عن اماكن تواجد محلات بيع مستلزمات الشمع في مصر

ارجوا ان تجدي من يساعدك و ربنا يوفقك في مشروعك
كتبت : falafilo
-
شكرا نورا
بس انا نزلت فعلا الغورية ولقيت الشمع بس زى ما قلت انى مش عارفة الكميات والمشكلة ان المكان بعيد وشعبى ومش نافع اروح بالعربية فانا عايزة اعرف الكميه اللى تكفى لعمل قدر كافى وانى انزل هناك كل فترة.
كتبت : miro_18
-
أنتي ممكن تروحي تزوري مصنع الشمع و تسألي أو تسألي المكان لي بتشتري منوا أكيد عندهم فكرة عن الموضوع و انا حبيت ِأساعدك بس مش عندي فكرة عن الشمع ربنا معاكي ممكن أساعدك في أفكار بتزين الشمع و تنسيق
الصفحات 1 2  3