مجتمع رجيمالنقاش العام

هل تعتقدي ان الافلام والمسلسلات المصريه تعبر عن المصريين



المسلسلات والأفلام التي تعرض لا تعبر عن واقع الحياة في أي دولة كانت سواء في الدول العربية أو غيرها


حتى أنها كانت تخلو من الحجاب فيما مضى ... وعندما أدخلو الحجاب الى المسلسلات أدخلوه بشكل مسئ وغير معبر عم الواقع


...



اسعدني مرورك وعندك حق حتي المسلسلات الخليجيه لا تعبر عن اغلبيه الخلجين
علي فكره السوريين منورني


طبعا طرح مميز ورائع سلمت يمنك

وانا كنت ابلامس فى موضوعك ولسة حنقلة واضع الوسام للاسف النت فصل عندى

لكن من حظى انى ادخل موضوع يطرح قضية مهمة وفعلية


وبالتاكدي وبكل تاكيد المسلسلات لا تعبر عن الشعب المصرى

او العربى ايضاااااااااااااا

انا اتعجب عندما اشاهد مسلسل يحكى غير واقعنا

وببقى قعدة اتفرج وانا مذهولة

واقول فين دة وين دة اللى بيعمل كدة

واللى يغيظك اكتر انة فى بقى حاجات تكون واقعية فعلا

لكن دة بس فى السئ


انما الكويس والاشياء الايجابية لا طبعا لا يصورونها على حقيقتها

وزى ما ذكرت اختنا العدد كبير فى مصر واكي فى الصالح وفى الطالح

لكن صدقونى وبدون تحيز الصالح اكتر بكتير قوى من الطالح

عارفين انا امى عاشت فى لبنان من عمرى منيوم ما انجبتنى يعنى بقالها 40 سنة

عايشة فى لبنان لما تنزل مصر بتبقى مش مصدقة طيبة الناس

وانهم قد كدة متعاونين وبيسالوا على بعض وبيحبوا بعض






طبعا طرح مميز ورائع سلمت يمنك

وانا كنت امس فى موضوعك ولسة حنقلة واضع الوسام للاسف النت فصل عندى

لكن من حظى انى ادخل موضوع يطرح قضية مهمة وفعلية


وبالتاكيد وبكل تاكيد المسلسلات لا تعبر عن الشعب المصرى

او العربى ايضاااااااااااااا

انا اتعجب عندما اشاهد مسلسل يحكى غير واقعنا

وببقى قعدة اتفرج وانا مذهولة

واقول فين دة ومين دة اللى بيعمل كدة

واللى يغيظك اكتر انة فى بقى حاجات تكون واقعية فعلا

لكن دة بس فى السئ


انما الكويس والاشياء الايجابية لا طبعا لا يصورونها على حقيقتها

وزى ما ذكرت اختنا العدد كبير فى مصر واكيد فى الصالح وفى الطالح

لكن صدقونى وبدون تحيز الصالح اكتر بكتير قوى من الطالح

عارفين انا امى عاشت فى لبنان من عمرى من يوم ما انجبتنى يعنى بقالها 40 سنة

عايشة فى لبنان لما تنزل مصر بتبقى مش مصدقة طيبة الناس

وانهم قد كدة متعاونين وبيسالوا على بعض وبيحبوا بعض






اسعدتني مشاركتك اختي بنت اسكندريه ورأيك جميل وأتمني الا نحكم علي اي شعب من هذا الافلام فأنهم يتعمدون عرض السئ ويقولون هذا دورهم عرض السلبيات
بارك الله فيكي
وبكل تاكيد المسلسلات لا تعبر عن الشعب المصرى بس البارات و الكلام ده كان اكتر فى الافلام القديمه و كان الشرب ده موجود فعلا و كمان مينفعش احكم على شعب من خلال افلام او مسلسلات لان كده بكون انا ساذج المثل المصرى بيقول " لا تزم و لا تشكر الا بعد سنه و ست اشهر" و كمان " تعرف فلان اه اعرفه عاشرته لا تبقا متعرفوش " اما الناس اللى بتكلم عن الافلام والمسلسلات ناس مش فاهمه او هى حبه تخد الصوره ده لان فى اعمال محترمه و بتعبر بعض الشئ عن مصر و المصرين بس فى الاخر نوع من الفن فيه خيال او مشاعر او قناعات الكاتب و مش مقياس لاى شئ و علشان اكون واضحه احنا عندنا مخرج و شويه ممثلين وربنا ينتقم منه بوظوا الدنياطبعا الخرج خالد يوسف واللى معه و فكرين انهم فننين من امتى التشويه كان فن و ابداع
1  2 3  4  5  ... الأخيرة
كلمات ذات علاقة
المصريين , المصريه , الافلام , ان , تعبر , تعتقدي , عن , هل , والمسلسلات