بقالى شهرين ولسة مارجعتش طبيعية

مجتمع رجيم / أرشيف الاسئلة
كتبت : راجية رحمة ربها
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
معلش يا دكتور هطول عليك عشان هحكيلك بالتفصيل وارجو مساعدتك
انا من شهرين وقعت من عالسلم ورجلى اتلوت تحتى وحطيت عليها مية ساقعة على طول ورمت وماقدرتش امشى عليها ولا احطها عالارض خالص
رحت المستشفى عملوا اشاعة قالوا تمزق فى الاربطة بس عشان ماقدرتش احطها عالارض جبسوها(جبيرة تحت الركبة)
بعد 5 ايام تقريا رحت لدكتور تانى ماشافش اشاعة ولا حاجة وقالى تمزق وفك الجبس (وكانت رجلى كلها زرقاء وورمة)وقالى مش محتاجة تجبيس ومحتاجة بس رباط ضغط وادانى ادوية ومرهم وقالى عليكى بالمية السخنة ومش هتاخد منك اكتر من 15 يوم وهتخف
بعد 19 يوم عملت اشاعة تانية لانى كنت لسة مش عارفة امشى عليها ورحت لدكتور تانى قالى شرخ ومحتاجة تتجبس وغلط فك الجبس من الاول
خفت اجبسها قلت استشير دكتور تانى ولو قالى تتجبس اجبسها بقى
قالى لا ماينفعش تتجبس خلاص الجبس كان يبقى ساعة ماوقعتى وقالى اعملى نظام الصدمات مية سخنة وباردة وعطالى علاج
مارتحتش برضو
سافرت المنصورة لدكتور هناك قالى غلط فك الجبس من الاول لكن الاشاعات الجديدة مافيهاش حاجة ولا شرخ ولا حاجة بس مش قادرة امشى
انا كنت عملت 6 جلسات شمع قبل ماروحله
بس رجلى كانت وارمة وزرقاء جدا من عند الصوابع ومن ورا
قالى اعملى 6 جلسات بس مش شمع وعطالى علاج وشراب طبى
الحمد لله الزراق خف خالص
والورم لسة على بسيط
بس المنطقة اللى تحت الصوابع فيها الم
ومش بقدر امشى طبيعى
لما بدوس عليها جامد بتوجعنى
وبعرج وانا ماشية
هل انا محتاجة جلسات علاج طبيعى تانى والا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ارجو الافادة واسفة للتطويل وجزاك الله خيرا
كتبت : د.ناصرحبارات
-
السلام عليكم

في مثل هده الحالات يجب ان يتم الكشف الطبي السريري اي يجب ان يقوم الطبيب بالكشف عن موضع اﻻصابة وعمل كل الكشوفات الضرورية لتشخيص ان كانت هناك اربطة مصابة ودرجة اصابتها وكدلك اي من هده اﻻربطة هي المصابة وهل هناك اية اجزاء اخرى مصابة مثل الغضاريف الهلالية او اﻻربطة الصليبية او غضاريف نهاية عظام مفصل الركبة او الصابونة او اصابة اﻻوعية الدموية المحيطية بالمفصل .؟؟

ويجب عمل صور اﻻشعه في عدة وضعيات للوصول الي التشخيص السليم وعمل وضعيات خاصة تحت ضغط او شد من طرف الطبيب المعالج ودلك لكشف اي تمزقات باﻻربطة .

وادا ما لم يتم الوصول الي تشخيص سليم بواسطة الكشف الطبي السريري او اﻻشعة يمكن اﻻستعانه اما بالمنظار تحت التخدير العام ودلك للتشخيص والعلاج في نفس الوقت . وان لم يكن المنظار متوفر فيجب ان يتم عمل صور بالرنين المغناطيسي للركبة وهو ادق في الحصول الي المعلومات الدقيقه تصل الي 95 % .

في مثل هده الحاله وفي مثل هدا الوقت من اﻻصابة :
- يجب ان يتم تحديد ان كانت الركبة تابثة ام غير ثابتة اما من طرف الطبيب او من المريض نفسة ودلك مثﻻ شعور المريض بان الركبة غير تابثة وان بها حركة غير طبيعية او انه غير قادر على فرد المفصل بشكل طبيعي وكامل .

- يجب عمل تصوير بالرنين المغناطيسي ان لم يتم عمله من قبل .

- يجب التوقف عن عمل اي مراهم مهما كان نوعها على موضع اﻻصابة ودلك ﻻنها تزيد من احتقان الدم بموضع اﻻصابة وتزيد من درجة التورم وبدلك تطول فترة الشفاء وبالتالي ﻻ يستطيع المريض استعمال الركبة وهدا بسبب هده المراهم ؟؟؟

- يجب ان يتم اخد حبة اسبيرين ثلات مرات يوميا ودلك لزيادة سيولة الدم ومنع التخثر والتخلص من الوجع , ويجب ملاحظة ان اﻻسبيرين يمنع استعماله في حالة قرحة المعده او الحساسية للاسبيرين .

- يجب ان يتم وضع رباط ضاغط من اﻻصابع الي ما فوق الركبة وهدا يجب ان يكون بالنهار وان يتم ازالته اثناء النوم .

- يجب البدء بالعلاج الطبيعي خاصة لعضلات الركبة وخاصة في حالة عدم وجود اصابة بالاربطة وثبوت الركبة .

- يمنع العلاج بالشمع في فترة الاصابة اﻻولى وخاصة عند وجود ازرقاق بلون الساق ﻻنه دليل على ان هناك نزيف داخلي ناتج اما عن تمزق احد اﻻوردة او الكبسولة او احيانا فقط احتقان باوردة الساق ناتج عن تورم ما حول الركبة .


في حالة توفر صور الرنين المغناطيسي او صور المنظار الجراحي ارجو منك ارفاقها بالموضوع او ارسالها عبر الايميل الموجود بالملف الشخصي .


سلام

د. ناصر
كتبت : سحر هنو
-