الموسوعه الكامله والشاملة لوجبات الرجيم

مجتمع رجيم / الاطباق المتنوعة
وردة جورية
اخر تحديث
الموسوعه الكامله والشاملة لوجبات الرجيم

w89u9t.jpg

ايه رايكم لو نغير حياتنا بسهوله
صدقوني لو قلت لكم ان اتباع نظام دايت بعينه
سوف يوصلنا في النهايه الي الملل ويمكن نرجع نزيد مره اخري اما لو غيرنا نظام اكلنا ودخلنا بعض الطرق الجديده علي وجباتنا العاديه مع التحكم في نفسنا سوف يصير الموضوع اسهل بكثيروتذكروا مش المهم اننا نخس فقط المهم لو خسينا ان نثبت
ان طريقه تغيير اكلك يجب ان تاتي منك انت ويكون لكي ابداعتك في الطهي و ليس اي مسلوق او نئ في نئ حتي لا يحدث الملل الذي تكلمت عليه
اليكم بعض النصائح التى اتباعها سوف يصير الدايت اسهل00182.gif182.gif
اولا: هذا الدايت يصلح للاوزان ما فوق ال 70 كيلو اي(70-75-80-90) اما من هم اقل

من 70 كيلو يجب تقليل كميه الوجبه لكي يعمل معهم مفعول0
ثانيا:عنداختياركم للوجبات لابدوالا يتعدي عدد مرات الرز و المكرونه علي 3 مرات في الاسبوع و3مرات توست دايت او رغيف سن و لا تنسي اليوم ال FREE
ثالثا:هذا الريجيم يعد هرم غذائي اي محتويات الوجبه الواحده بها المكونات الطبيعيه التي يحتاجها الجسم (بروتين-فيتامينات-املاح-نشويات-دهون-سكريات متمثله في الفاكهه) فتاكدي انك لو مشيتي عليه و خسيتي ان شاء الله لن يحدث لكي انيميا 0
رابعا:لابد واكل السلطه مع الوجبه لكي تشبعي و متلخبطيش بعدها ولو مش بتحبيها علي بعض
ممكن تاكليها سليمه او مقطعه ترنشات وعليها ملح ولمون0المهم انك تكلي منها كتير 0

خامسا:لا تنسي شرب الماء طول النهار حتي وجهك يفضل فيه النضاره لان البشره 80 في الميه منها ماء0وخاصه 2 كوب قبل الاكل
ب1/2 ساعه حتي تشبعي بسرعه0

سادسا:احرصي علي شراء الفاكهه التي تحبينها
لكي تاكليها حين تشعري بالجوع بين الوجبات
الفاكهه الممنوعه (مانجو-فراوله-تين-عنب-بلح-موز)والي نفسك فيه كليه يوم الFREE
سابعا:اشربي شاي اخضر بالنعناع وحليه بملعقه عسل هذا المشروب جميل للدايت

وقبل ان اقدم لكم بوفيه الوجبات الدايت اود ان اقدم لكم بعض النصائح التي سوف تسهل عليكم اي نظام دايت تختارونه

اولا:عند اتباع اي نظام دايت يجب اخذ يومfree في نهايه الاسبوع تاكلي فيه ما تشتهي حتي تعاودي حرق الدهون بنجاح مره اخري
ثانيا:شرب ماء بكثره اثناء اليوم و بالاخص قبل كل وجبه 2 كوب ماء ب 1/2 ساعه و لا تنسي لان ذلك سوف يساعدك علي امتلاء بطنك
ثالثا:التوقف نهائيا عن الفانكيز فوودز(كنتاكي/ماك/هارديز)ولو نفسك فيه يكون في اليوم الfree
رابعا:التنازل عن الاكل المقلي و الاستعواض عنه بالاكل المشوي سواء علي الفحم او بالشوايه الكهرباء اوبالفرن وده حيكون اسهل لكي
خامسا:استبدال السمن بزيت الزيتون عند الطبخ العادي(باميه/كوسه/بسله)و صدقيني سوف يكون اطعم بس استخدمي نوع عالي الجوده ان
عن نفسي بستخدم نوع اسباني جميل اسمه لااسبنيولا وسعره عادي وليس له رائحه
سادسا:يجب بكل وضع من الاوضاع لعب رياضه بالبيت او المشي و صدقوني المشي بيجيب نتائج مذهله خاصه في منطقه البطن و الخصر لانه مع الدايت بيحرق سعرات اكتر
سابعا:يمكنك اخذ 2 ملعقه سكر باليوم او استبدالها بعسل ابيض حت لا تنقص الفيتامينات من جسمك
ثامنا:رغيف سن=2توست دايت=6 معالق مكرونه=4 معالق ارز(هذا اختيارك اثناء وجبه الغذاء فقط)

اذا فعلتي كل هذا سيكون الدايت ناجح باذن الله
واليكي بوفيه الافطار220.gif
كوب شاي او نسكافيه بلبن خالي الدسم مع اي من ما يلي:182.gif182.gif
1- 2توست دايت+بيضه مسلوقه او اومليت بنقطه زيت زيتون0
2- 2توست دايت+شريحه جبنه شيدر
3- 2توست دايت+3ملعقه فول بالسلطه
4- 2توست دايت+2طعميه(تمسح بالمنديل لشف الزيت منها)0
5- 2توست دايت+شريحه لانشون
6- 1 كرواسون او باتيه(1فقط)
7- كوب صغير كورن فليكس+لبن خالي الدسم 8- 2توست دايت+قطعه جبنه بيضا او قريش بنقطه زيت زيتون
كل هذه الوجبات سعراتها الحراريه قليله جدا و متقاربه مع بعضهاولكي الاختيار من بينهم و لكن تذكري يجب شرب 2 كوب ماء قبل الاكلب 1/2 ساعه و اكتفي بالوجبه فقط و اذا شعرتي بجوع كلي(خيار-جزر-طماطم-ثمره فاكهه)
حتي لا تقل النضاره من وجهك

واليكم بوفيه الغذاء222.gif222.gif
ركن الاسماكsAni_fish.gifsAni_fish.gifsAni_fish.gif
1- 1/2 كيلوسمك مشوي+4معالق ارز+طبق سلطه
2- 1/2كيلو جمبري طاجن+4معالق ارز+طبق سلطه
الطريقه:يوضع الجمبري في طاجن فخار او بايركس وعلي ترنشات طماطم-بصل-فلفل اخضر-ثومه-ترنشات لمون ويوضع عليها ملح-فلفل اسود-كمون-بهارات سمك-عصير لمون 1ملعقه زيت زيتون لمده 1/2 ساعه

3- 1/2كيلو (جمبري +سبيط) طاجن +4 معالق ارز+طبق سلطه
نفس الطريقه السابقه

4- علبه تونه دايت+2توست دايت+طبق سلطه

لعمل اجمل ساندويتش تونه:
يوضع علبه تونه دايت او مصفاه وعليها بشر جزر -ملعقه مسطرده -ملعقه كاتشاب -عصير لمون ويوضع في التوست و بالهنا

5- 1/2 كيلو سمك فيليه مشوي+رغيف سن+طبق سلطه
لعمل التتبيله:لمون-كمون-فلفل-ثوم-بابريكا- ملعقه صوص سمك او صوص صويا-ملعقه زيت زيتون وترص في طبق بايركس وتوضع في الفرن

معلومه هامه:اذا ارتي ان تخسي في اسبوع اسرع كلي 5مرات من جبات الاسماك

ركن الفراخ واللحمه:
هناك تتبيله تصلح لشوي الفراخ و اللحمه وشيش الطاووك جميله جدا وهي:
ملعقه مسطرده-2ثومه متوسطه مفريه-عصير 2لمونه-ملعقه صويا صوص-2ملعقه زيت زيتون-ملح -فلفل اسود-بهارات لحمه للحمه و بهارات فراخ للفراخ-(زبادي+كاري للفراخ و الشيش طاووك فقط) تتبل بها المراد تتبيله و تترك لمده 6 ساعات علي الاقل

وجبات الفراخ:

1- 1/4 فرخه مشويه+طبق خضار مطبوخ بزيت زيتون+طبق سلطه+رغيف سن

2- 3سيخ شيش طاووك+5 معالق مكرونه

+طبق سلطه

3- 2شريحه فراخ صدور مشويه+2 توست دايت+شرائح سلطه

4- 1/4 فرخه +1/4كيلو بطاطس في صينيه بالفرن+رغيف سن

معلومه هامه:لايؤكل مع البطاطس ارز ولا عيش

5- 1/4 فرخه مشويه+4معالق مقلوبه+طبق سلطه

ركن اللحمه:

1- 2هوت دوج مشوي+2توست+شرائح سلطه

2- 2قطعه لحمه مسلوقه+4معالق فته دايت(بعيش سن محمر في ملعقه زيت زيتون وعليه ملح وفلفل اسود)+طبق سلطه

3- قطعه لحمه ستيك مشوي+4معالق كبسه دايت+طبق سلطه

4- 5معالق مكرونه بالسلطه+3معالق لحمه مفرومه (متبله من غير سمن او زيت)+طبق سلطه

5- 2 قطعه كبده مشويه+2توست دايت+شرائح سلطه

6- 6قطع مدوره كفته ارز مشويه بالفرن+طبق سلطه

7- 4صوابع كفته مشويه+4 معالق ارز الخلطه+طبق سلطه

8- 2هامبورجر مشوي+2توست دايت+شرائح سلطه

ركن المنوعات:

1- 2بيض اومليت ويرج جيدا ثم يوضع به مكونات البيتزا ثم يسوي قرص+رغيف سن+طبق سلطه

2- 8 معالق مسقعه دايت(الباذنجان يشوي)+رغيف سن+طبق سلطه

3- 8 معالق كشري+طبق سلطه

4- قطعه جبنه بيضاء كبيره+خيار باي كميه+رغيف سن +فاكهه

5- 4ثمرات خضروات مشكله+4ثمرات فاكهه

6- قطعه مكرونه بالباشميل دايت(بلبن خالي الدسم+ملعقه سمن صغيره+الدقيق ويوضع كله بالخلاطثم علي النار حتي يتماسك

وتعصج اللحمه بدون سمن اوزيت)+طبق سلطه

7
- 8معالق فول بالسلطه+رغيف سن
8- 2قطعه بيتزا اي نوع+طبق سلطه

9- 6مغارف عدس +رغيف سن+طبق سلطه

10- 3مغارف لوبيا او فاصوليا بيضا+قطعه لحم ستيك مشوي+طبق سلطه

11- 2بيض اومليت بالخضار(بطاطس +كوسه+جزر مسلوقين+زيتون اسود+بصل ثم يشوحوا بنقطه زيت زيتون وعليهم ملح وفلفل وشربه ماجي خضروات ثم يوضع علي البيض ويعمل قرص)+2توست دايت+طبق سلطه

12- 3حبات وسط بطاطس بيتزا+طبق
سلطه
الطريقه:تقشر البطاطس ثم تغسل وتوضع بالفرن وتشوي الي ان تحمر ثم تقور ثم تحشي بخلطه البيتزا(فلفل اخضر-طماطم-زيتون-سوسيس اوفراخ او لحمه مفرومه-ثم تغطي بالجبنه المبشوره)وتوضع في الفرن1/3ساعه



واليكم بوفيه العشاء182.gif182.gif
1- 2توست دايت+1سوسيس مشوي مقطع شرائح
2- 1 كوب زبادي+2ثمره فاكهه
3- فاكهه باي كميه
4- 2توست دايت+بيضه مسلوقه
5- 2توست دايت+قطعه جبنه قريش او بيضاء
+ثمره فاكهه
6- 2توست دايت+1 هامبورجر مشوي
7- 2توست دايت+شريحه جبنه شيدر

ارجو من الله ان يعجبكم الموضوع وان تمشوا علي الدايت باكمله وعلي نصائحه وانشاء الله سوف تخسوا
واسفه للاطاله بس والله لتعم الفايده
منقول للافادة

220.gif220.gif220.gif
,~~خزامى~~,
*دعاء الكروان*
موضوع رااااااااائع وشااااامل لكل جوانب الرجيم
تسلمى وردة وننزل بصحة ان شااء الله
ام ندوره

%nano%
نقل رأئع شكرا لكى


zarra
الصفحات 1 2  3 

التالي

سمك فيليه مقلي (طبق سريع لعشاء)

السابق

اكلة الحمام المحشي

كلمات ذات علاقة
لوجبات , الموسوعه , الرجيم , الكامله , والشاملة