مجتمع رجيمأرشيف رجيم

ஐ◄███▓▒░ بالصّبرِ والعَمل نُحقِّقُ الأَمل░▒▓███►ஐ ‏

اقتباس : المشاركة التي أضيفت بواسطة الاميره الحنون:
النور نورك حبيبتي

ام ندوره
اااااااااااااااااااااايش اخبار الامتحانات معك ان شاء الله تمام

وااااااااااااااااااااالرجيم كيف
تسلمين والصراااحه متى يخلص الاسبوع الجاي وارتاح
والرجيم تخفيف واكل وخرابيط وحرمان وموب ماشيه عدل ااااااااااااااااااااااااابد
والله يعين
الله يعين الجميع لما يحبه ويرضه لنا
بنات جبت لكم رجيم روعه شوفو وقوللي ايش رايكم

الي جربتو شوفو ايش تقول عنه اخليكم مع الرجيم


ريجيم السعرات الحراريه-أصح ريجيم في العالم


[CENTER]
السلام عليكم يا بنات

أنا حابة أعرض لكم تجربتي مع ريجيم السعرات الحراريةlow calorie-diet هو من أفضل انواع الريجيمات في العالم للاسباب الاتيه:

-يحتوي على جميع احتياجات الجسم الضروري(دهون-سكريات-نشويات-فيتمينات و معادن)

-لا يوجد به حرمان

-مناسب للمرضعات و لكن اذا كان الرضيع اكثر من 3 اشهر و تشرب كوب حليب خالي الدسم في اليوم(بالاضافه لنصف كوب للشخص العادي(

-لايؤثر على وظائف الجسم

-لا تخافي منه بعد كده من الزياده لانه معه تثبيت

-عن تجربتي الشخصيه: كان وزني 70 ثم اصبح الان 60 هي 10 كيلوجرام في شهر و نصف تقريبا أو أقل على حسب طبيعة الجسم

أول أسبوع نقصت 5 كيلو (لفقد وزن الماء بالجسم) ثم من كيلو الى كيلو و نصف كل اسبوع
فاذا حابين تمشوا عليه قولولي و انا اكتبلكم اسبوع باسبوع لاني متابعه مع دكتوره

و على فكره انا حصلت على درجة امتياز عنه في الكليه على اساس انه صحي كمان

به شوكولاته و جيلي وايس كريم و ارز ومكرونه و بطاطس و بيتزا و جبن المثلثات+ الرومي+شيدر+بيضا به ايضا كورن فلكس-عسل ابيض-مربى000مش قلتلكم بلا حرمان بس شويه صبر هتخسري وزنك مع التثبيت ولن تخسري صحتك.

ملاحظات
: نزل وزني بدون رياضه ، لكي وجبه( و ليس اليوم كله تخرفي فيها كل اسبوع)

لابد من شرب ليس اقل من 8 اكواب ماء ف اليوم و التعليمات ساكتبها بدقه مع الريجيم


---

وبسم الله نبدأ دا الرجيم والأسئلة والأجوبة والنصائح والبدائل....والله تعبت في التجميع من 275 صفحة في النت وماابا منكم الا الدعاء لي ولأهلي بالخير وانحف واكون احلى وحدة فعين زوجي


الاسبوع الاول:

اليوم الاول:

فطور: شريحة كيك(أو بديل لها,شوفي البدائل) + نصف كوب حليب خالي الدسم
بعده ب3 ساعات: ثمرة فاكهه
غداء: شريحة لحم مشوي+كوب مكرونه مسلوقة + سلطه
بعده ب3 ساعات: كيس شبس
عشاء: بيضه مسلوقة + 4 زيتونات + رغيف بر


اليوم الثاني:


ف: كوب عصير برتقال(انا اعصر 2 برتقال+ليمونه+دايت سويت+شوية ماء) + زبادي
بعده ب3 ساعات: كأس جيلي
غ: شريحه لحم مشوي+ سلطه + رغيف بر
بعده ب3 ساعات: ثمرة فاكهه
ع: رغيف بر+ مثلث جبنه لافاش كيري


اليوم التالث:

ف: بيضه مسلوقة+ رغيف بر
بعده ب3 ساعات: ثمرة فاكهه
غ: ربع ارنب أو ربع فرخة + حبه كبيره او 2 صغيرة بطاطس مسلوقة او مشوية+سلطه
بعده ب3 ساعات: ثمرة فاكهه
ع: علبة تونه صغيرة+ رغيف سن)سن يعني بر)


اليوم الرابع:

ف: نصف كوب كورن فلكس + نصف كوب حليب خالي الدسم
بعده ب3 ساعات: ثمرة فاكهه
غ: كوب مكرونه مسلوقه + شريحة كبده(او لحمه) مشويه + سلطه
بعده ب3 ساعات: قطعه شوكولاته
ع: ربع رغيف بلدي+كوب فول +سلطه

اليوم الخامس:
ف: 1 توست بر او اسمر + مثلث جبنه
بعده ب3 ساعات: ثمرة فاكهه
غ: سمك مشوي + نصف كوب ارز مسلوق + سلطه
بعده ب3 ساعات: ثمرة فاكهه
ع: توست بر +شريحة جبنه رومي+سلطه






اليوم السادس:


ف: توست بالعسل+ ثمرة فاكهه
بعده ب3 ساعات: ثمرة فاكهه
غ: كوب مكرونه مسلوقه +2 شريحة جبنه رومي مبشوره + سلطه
بعده ب3 ساعات: ثمرة فاكهه
ع: بيضه مسلوقة+ رغيف بر+نصف كوب حليب خالي الدسم


اليوم السابع:

ف: توست بر او اسمر +مثلث جبنه
بعده ب3 ساعات: ثمرة فاكهه
غ: ربع رغيف بلدي+ قطعة جبنه قريش+ نصف كوب فول + سلطه
بعده ب3 ساعات: ثمرة فاكهه
ع: قطعة بيتزا اي نوع عليها اي اضافات بحجم الكف .




*البدائل
* قطعة الجبنه القريش=مثلث جبنه
السمكه=علبه تونه=2 بيضه
ربع رغيف=رغيف بر =2 توست بر
نصف كوب حليب خالي=ملعقه و نصف شاي لبن بودرة=مثلث جبنه
ممكن استبدال اللحمه بالدجاج و ليس العكس
ممكن استبدال اي لحوم بالسمك
ممكن استبدال اي وجبه بالاخرى او اي يوم باخر
معايرة الاكواب تكون بعد استواء الطعام وليس وهو نيء

بديل شريحة الكيك: اما 5 قطع بسكوت شاي (لكن ليس ماري) او الكورن فليكس+الحليب أو 2 توست ريجيم و مثلث جبنه أو ملعقه صغيرة جبنه بيضاء او شريحه جبنه شيدر او رومي او ملعقه صغيره عسل ابيض



شوية تعليمات:

-يجب شرب 8 اكواب ماء باليوم(2 على الريق-1 مع ما بين الوجبات بعد ساعة من الوجبة-2 قبل كل وجبه بربع ساعه(
-يجب اخذ فيتامينات (حبه من اي نوع جيد انا استخدم سوبرفيت أو ثيراجران) بعد الإفطار مباشرة
-ممنوع الغاء اي وجبه
-ممنوع الاكل امام التلفزيون
-مسموح بالمشروبات الدايت(بيبسي-سفن)و عصير الليمون باي كميه
-مسموح بالدايت سويت او الرويال سويت(و هو افضل منه لانه طبيعي)
-التخريف وجبه واحده فقط ف الاسبوع+حاجه حلوه و ليس اليوم كله!!
-ممنوع منعا باتا الشرب خلال الوجبات فقط قبلها بربع ساعه او بعدها بساعه
-مسموح بالمشروبات الدايت(بيبسي-سفن) الشاي-القهوة-النسكافيه و عصير الليمون-الكركديه-اليانسون-النعناع باي كميه بس كل هذا اما بدون سكر او بالدايت سويت

الشوكولاته بالجدول تعني اصبع كادبوري او اصبع كيت كات او ممكن استبدالها ب6 قطع بسكوت شاي ولو دايجستف يبقى 4 و يكون لايت
اذا ما بتحبو البيض مسلوق ممكن انا اعمله اومليت على ملعقه صغيرة زيت او شوية حليب خالي الدسم او ماء
ممكن عمل المكرونه بملعقة صلصة طماطم لكن بدون زيت
اذا شعرتي باي دوخه خذي ملعقه كبيرة عسل نحل او الضغط واطي زودي كمية الملح في الطعام



رغيف سن يعني خبز الريجيم اللي بالردة اظن تسموه بر عموما هو اسمر و ناشف و بيكون بالردة


وبالنسبه لطولك ووزنك اول اسبوع 4-5 كيلو على حسب طبيعة الجسم و راجعي ردي على مشاعر وثاني اسبوع من1 الى 1 ونص

بس لازم تفصلي بين كل اسبوع و التاني بوجبة التخريف عشان تنزلي اكثرونفس الشيء لباقي الشهر(الاسبوعين التالت و الرابع)يعني قولي minimum تخسي في اول شهر 7 كيلو و ممكن اكثر و اظن انت مش محتاجه اكتر من كده لو كان جسمك مش عريض(تكوين العضم عريض)




عندي اضافه يا حلوين:
ثمرة الفاكهه ممكن تكون: تفاحه او برتقاله او كمتري أو نصف موزة او مانجا صغيرة او نصف مانجا كبيرة او حبة تين صغيرة او طبق شمام(اللي هو البظيخ الاصفر في الخليج) او طبق بطيخ احمر(الرجي) او نصف كوب عنب
-لنزعوا جلد الدجاج قبل الطهي





أهم حاجتين ف الريجيم ده
: الماء و كمية الاكل أكثر من نوعه

-لو تقدري تحولي العشاء تبع الاسبوع الأول كله علبة زبادي خالي الدسم و خيار (اي كميه) يبقى احسن


-لو تقدري برضه تخلي اللي بين الوجبات الاسبوع الأول بس فاكهه و تكون الصبح تفاحه(لان الصبح تكون نسبه الحرق ف الجسم عاليه التفاح بيزود النسبه دي) و بتاعة بالليل برتقاله(لانه غني بالالياف يشبع بسرعه و برضه يساعد في رفع معدل الحرق بعد التفاح علطول)


-كلي ببطء و بالشوكة والسكينه و امضغي واحده واحده صدقني هفيرق معاكي كتير اوي اوي و اوعي تشربي مع الاكل لان ده بيخفف عصارة المعده الهاضمه فلا يهضم الاكل جيدا فبالتالي تجوعي بسرعه ده بالاضافه لمصيبه اخرى انه بيوسع المعده
-ممنوع الجزر و الفلفل الرومي معلش عشان نسبة السكر فيهم عالية
.
[/CENTER
]-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ولو اعجبكم حنزل باقي الاسابيع
مساء الغلا و كلمة هلا مساء الورد و عظيم الود

, ‏ام ندوره , ‏الاميره الحنون+ , ‏nona74 , ‏صفاء العمر , ‏ورد الشام
مرحبا كيفكم في حدا فيكم جرب ريجيم الماء
الأولى ... 186  187  188  189  190 191  192  193  194  ... الأخيرة
كلمات ذات علاقة
ஐ◄███▓▒░ , المسلم , الأَمل░▒▓███►ஐ , بالصّبرِ , والعَمل , نُحقِّقُ