مجتمع رجيمأرشيف رجيم

لكل دبدوبه ومقهوره تدخل معانا في المسابقه

اقتباس : المشاركة التي أضيفت بواسطة فور اس:
الله يبارك فيكى اختى بزوغ فعلا وين حطام والاخت ليونة يمكن نسيونا او طلعو من الجروب
ويبارك فيكِ يارب ,

إن شاء الله يستمروا معـانا , ,

بإذن الله ولا وحـدهـ تخرج من القروب , ,

كلنا يد وحـــدهـ , ,
يارب ما ينفك الجروب الا وكلنا فى الوزن المثالى
اقتباس : المشاركة التي أضيفت بواسطة فور اس:
الله يبارك فيكى اختى بزوغ فعلا وين حطام والاخت ليونة يمكن نسيونا او طلعو من الجروب
لا موجوده بس الضيوف اشغلوني بس لاتخافوني انا معاكم ووزني ثابت ومبببروووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووك للنزلوا في الوزن[
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اليكم .......

رجيم شهر رمضان (كل سنه وانتم طيبين )

السحور اليومى :

طبق فول صغير بالبهارات والليمون وقليل من الزيت (حوالى 160 كالورى ) وبدون زيت افضل

او....

2 بيضه (164 كالورى)

او....

معلقة كبيره جبنه قريش (60 كالورى)

+ نصف رغيف بلدى (100 كالورى )

+ سلاطه (50 كالورى )

او....

علبة زبادى +معلقة عسل (115 كالورى)

الافطار :

عند بداية الافطار : اختارى صنف واحد فقط ....

كوب عصير برتقال (75 كالورى )

او ....

5 تمرات فى نصف كوب لبن منزوع الدسم (145 كالورى )

وبعد الصلاة .........

سلطانية شوربه منزوعة الدسم (75 كالورى )

اختارى صنف واحد من الاتى :

اللحوم : شريحة لحم مشوى او مسلوق او كفته مشويه (من 200 كالورى الى 300 كالورى على حسب نوع اللحم )

او ....

الفراخ : ربع فرخه مسلوقه او مشويه (200 كالورى )

او ....

الاسماك : سمك مشوى او مدخن او جمبرى (من 200 كالورى الى 300 كالورى على حسب نوع السمك )+

الخضروات : يجب ان تاكل يوميا اذا امكن بجانب البروتينات تطبخ الخضروات نى فى نى او بمعلقة صلصه واحده او يمكن الطبخ بالشوربه المنزوعة الدسم الخضروات مثل : كوسه - فاصوليا - بسله ....حوالى 70 كالورى على حسب النوع )
السلاطه : ايضا يجب ان تاكل يوميا اذا امكن طبق صغير من السلاطه ( 50 كالورى )+

النشويات : الارز المسلوق 3 ملاعق كبيره (200 كالورى )يمكن طبخ الارز بالشوربه المنزوعة الدسم و اذا اردنا اضافة طعم الذ للارز يمكن وضع معلقة كارى صغيره لكل كوب ارز+
و... شراب الفيمتو كوب واحد 165 س

او عصير مانجو كوب واحد 110 س

او قهوة نسكافيه بدون سكر ملعقة شاي 5 س


وممكن تغيري وتاخذي كبة محشية 85 جرام 281 س او

ماج مكرونه مسلوقه (150 كالورى) سباجتي مطبوخ مع لحم نصف كوب 110
مفروم و طماطم او

لزانيا مع صلصلة لحم نصف كوب 154

التحليه : ثمرة فاكهه ...(حوالى 50 كالورى وذلك على حسب نوع الفاكهه)

او....

شريحة كيك (100 كالورى )

او ...

كاس جيلى (85 كالورى )

او ...

قطعة شوكولاته (150 كالورى )

اذا لم تستطيعى مقاومة الحلويات فيجب ان تعلمى ان .......

البقلاه ال 100 جرام (حوالى قطعتين ) = 540 كالورى

الكنافه ال 100 جرام (2 قطعه متوسطه ) = 340 كالورى

ام على ال 100 جرام = 455 كالورى

الارز بالبن ال 100 جرام = 144 كالورى


اذا اردتى المحافظه على الرجيم و على وزنك فى رمضان لا تزيدى عن 1400 كالورى يوميا وخاصة لو لم تقومى باى مجهود او عمل شاق خلال اليوم ....اذا كنتى تقومين بعمل مجهود او عمل شاق يمكن ان تزيدى عدد السعرات الى 1500 كالورى يومي والافضل مع الرياضه ساعه مرتين في اليوم الساعه 9 والساعه 2 ونص ساعه قبل الفطور وخلو قدر ماتقدرو عدد السعرات ما تتعدى 1000 ومع الرياضه تحقيقي نتيجه افضل وتصيري في العيد احلى وحده وبالتوفيق واللي حابه تسال عن اي شي عن سعرات الاكل تقولي يعني شي معين معروف تحبها في رمضان وكمان ابغى اعرف رايكم في الرجيم لانه راح اتبع هذا الريجم وكمان راح انزل رجيمات ثانيه واختارو اللي يناسبكم .......وبالتوفيق..............
رجيم ممتاز لكن الحلويات ناوية ابتعد عنها الا فى اليوم المفتوح واكيد تقصدى التحلية بين الافطار والسحور وناوية تكون فواكة مثل مازكرتى وشكرا على البرنامج الجميل

اليوم الثاني من رجيم اسامه حمدي

ف: بيضه + كوب ماء

غ: دجاج مشوي + برتقاله
الأولى ... 89  90  91  92  93 94  95  96  97  ... الأخيرة
كلمات ذات علاقة
معانا , لكل , المسابقه , بديل , دبدوبه , ومقهوره