ابني بينام في سريري.............الي متي؟

السلام عليكم ورحة الله وبركاته اريد النصيحة من الامهات الخبيرات ابني عمره سنتين ومنذ ولادته كنت انيمه في سرير منفرد ولكنه منذ ان تم عامه الاول اصبح...

مجتمع رجيم الأمومة و الطفولة
يويا 268
اخر تحديث

ابني بينام في سريري.............الي متي؟

ابني بينام في سريري.............الي متي؟

السلام عليكم ورحة الله وبركاته

اريد النصيحة من الامهات الخبيرات

ابني عمره سنتين ومنذ ولادته كنت انيمه في سرير منفرد ولكنه منذ ان تم عامه الاول اصبح يريد ان ينام في سريري ويبكي عندما يصحي في وسط الليل ويجد نفسه وحده في سريره
سؤالي هو كيف اقنعه ان ينام في سريره ومتي انقل السرير في غرفة منفصلة عني؟
شكرا وجزاكم الله خيرا

المصدر: مجتمع رجيم


hfkd fdkhl td svdvd>>>>>>>>>>>>>hgd ljd? ljn? f],hl svdvdhgd

طالبة الفردوس
اخر تحديث
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،

فلا شك أن الطفل في هذه السن يمكن للأم أن تدربه وتروضه على أي نوعٍ من المنهج السلوكي الذي تريده، ولكن الأمر يتطلب بالتأكيد الصبر وعدم الاستجابة لبكاء الطفل، أي عدم الاستجابة العاطفية.

أقول لك وبكل تأكيد أنه يمكن لطفلك أن يعود أن ينام لوحده، ومن أخطاء التربية الشائعة أن الطفل حين يبدأ للبكاء تلجأ الأم إلى إسكاته عن طريق إرضاعه، وهذا ليس منهج صحيح، فأرجو أن تصححي ذلك، وأن تضعي الطفل لوحده، وبالتدريج سوف يرفض ذلك ويحتج، وبالتأكيد سيكون احتجاجه عن طريق البكاء ولكن ذلك سوف يختفي ويتقلص بالتدريج - إن شاء الله -، وأرجو أن تقلل من الرضاعة الليلة بصفة عامة، فيمنك للطفل أن يعطى رضعة كاملة قبل النوم، وهذا يكفي تماماً.



خلاصة الأمر: أرجو أن تكون لك القوة والمقدرة العاطفية لئلا تستجيب لبكاء الطفل، وأن لا تحاولي إسكاته عن طريق الرضاعة، وصدقني أنه بالتدريج سوف يوقف احتجاجه، ويمكن أن ينام بمفرده دون أي عناء.

وبالله التوفيق.



منقول من اسلام ويب
يارب يفيدك حبيبتي
يويا 268
اخر تحديث
اشكرك علي اهتمامك وبحثك من اجل الرد عليا
مشكلتي ليست في انه يصحي يبكي في الليل انا فطمته منذ شهر وخلاص عدينا المرحلة دي
سؤالي هل سنه مناسب الان انقله في غرفة وحده واذا صحي وانا نايمة في حجرتي ممكن يخرج الصالة او يروح في اي حتة في البيت يلعب وحده يعني انا قاقانة من النقطة دي فانا عايزة اعرف انتو بتعملو ايه
جزاك الله كل خير اختي
يويا 268
اخر تحديث
يعني معقولة ال 63 مشاهدة مش في ولا واحدة عندها نصيحة؟
طالبة الفردوس
اخر تحديث
شوفي حبيبتي انا عودت ابنتي من عامين تنام في سرير لحالهها
ايضا لاني نضفتها في نفس الوقت تقريبا
وكانت تنام معي بنفس الغرفه بس في سريرها
وممكن دي تكون الخطوة الاولي بعدها بالتدريج عودتها تنام بغرفة مستقلة
واهم شئ انك تحضري الجهاز اسمه وكي توكي عشان تسمعيه لو صحي
وتامني كل البيت كويس لو نومك تقيل
يعني الغاز الشبابيك تقفلي الباب بالمفتاح
ما تخلي اي شئ ممكن يلعب فيه ويأذيه
وانتي لو حاسه انو شقي وممكن ياذي نفسه يبقي لازم تخليه جمبك لحد ما يكبر ويعقل شوي حبيبتي
يارب اكون افدتك
ام حنين 1981
اخر تحديث
يويا الغاليه اولا يارب يخلهولك ويباركلك فيه.
وبالنسبه لسؤالك شوفي في الاول نيميه في سرير لوحدو معاكي في الغرفه وممكن تخلي سريرو جمبك عشان لو عيط تمدي ايدك بس تدهالو يعني لمدة شهر تقريبا ومهما عيط عشان تاخديه جمبك مترديش وهو حيتعود بعد كام يوم لما ميلقيش فايده من البكى بس اضغطي على نفسك من الاول ومتضعفيش من بكاه عشان ميخدوش نقطة ضعف .

وبعد الشهر ابعدي السرير عنك بس في نفس الغرفه لحد مايتعود كده بالتدريج ده حيكون اسهل عليكي لما تنقليه ينام في غرفه لوحدو.وعلى سنتين ونص تقريبا يكون خلاص اتعود على غرفتو ولما تنقليه غرفه لوحدو في الاول تدخلي معاه لحد ماينام وتطلعي .هي في البدايه بس حتكون صعبه وبعدين يتعود بس زي ماقلتلك جمدي قلبك شويه.

وانا مستغربه من حكاية ينزل او يلف في البيت لوحدو المفروض سرير العيل لحد اربع سنوات على الاقل يكون عالي ومقفول زي سراير المواليد بس اكبر والسوق مليان من النوع ده كتير في حديد وفي خشب عشان فعلا الام مستحيل تطمن والولد سارح في البيت بمزاجو . انا بنتي مغيرتلهاش السرير وجبتو سرير عادي الا لما بأه عمرها 5سنين مع انها كانت بتروح الحمام لوحدها من زمان بس طول ماانا نايمه تناديني انزلها للحمام وارجعها تاني وابني عندو 3سنين وبرضو الحمدلله بيروح الحمام بس لسه سريرو مقفول مقدرش اطمن عليه لو نزل لوحدو.لازم تأمنيه وتكوني مطمنه عشان متترجعيش من كتر القلق وترجعي تنايميه عندك عشان ترتاحي.

وانشاءالله ميتعبكيش ويتعود بسرعه هو اهم حاجه يعرف ان العياط مش حيجيب نتيجه حيبطل من نفسو ويمل .

يارب اكون افدتك وتجربي وتجيب نتيجه ان شاءالله .
وربنا يخليكي ليه ويخليه لكي.
الصفحات 1 2 

التالي
السابق