شبهة (تطبيق الاسلام = قطع ايدي كل الناس) هل هذا صحيح؟

مجتمع رجيم / عــــام الإسلاميات
كتبت : جويرية33
-

بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين
اللهم صلّ وسلم وبارك على سيدنا محمد
لما الكلام يجيبك انت وصاحبك مرة ...وتقول كلمة تطبيق الشريعه الإسلامية على طووووول الرد بتاعها هـو تقطع ايد الناس !! لما تشوف المذيعه فى التلفزيون بتتكلم وتيجي سيرة الشريعة اول جملة بتتجاب هى جملة ق...طع اليد !!
عندنا الخوف المرضى كمجتمع سواء مسلم او مسيحي من الشريعة الإسلامية اللى اصبحت مرتبة بالـ - غير آدمية - )عذرا تعليق سخيف لكن اصبح الناس تقوله )!!
وكأن عندما تطبق الشريعة الإسلامية هنمشى نقطع فى ايد الناس ونقتل فيهم ونجلدهم
وكأن مفهوم الشريعة الإسلامية الواســــــع اختزل فى قطع اليد !!
ومحدش مننا كلف نفسة قبل ما يتهم شريعة الله الكامل انه يفتح كتاب ويقرأ - عن العصور اللى كان مطبق فيها الشريعة الإسلامية فى الدوله
وهل كان فعلا دا بيحصل واية تأثيرة اذا كان سلبى او ايجابى على المتجمع والدولة - ولا عن احكام الشريعة الإسلامية وضوابطها وكيفيتها
::: ::: ::: مش هتكلم عن الشريعة الإسلامية بشكل كامل لانى أقل من انى اتكلم فيها او عنها لكن انا هتكلم عن حد قطع اليد فى ضوء بعض المقالات والفتاوى اللى قرأتها واللى انا شخصيا استفدت منها جداً ::: :::
قبل ما نتكلم عن قطع اليد لازم نعرف شوية حاجات عن تطبيق حد " قطع اليد " وامتى بيكون قطع اليد وايه هى شروطة وضوابطة واحكامه وهل يضر بالمتجمع او لأ .. ألخ من الأسئلة اللى بتطرحها اذهاننـا .. :: :: :: عشان يطبق حد زى حد قطع يد السارق فى مجتمع لابد اولاً ان يكون المجتمع ماشى بشكل كامل بالشريعة الإسلامية يعنى مينفعش اجيب حد قطع اليد وبالبراشوط انزلة على دولة مثلا زى مصر لا تقيم الشريعة بشكل كامل توضيح للى مفهمش ؟ مين اللى قرر حد قطع اليد ؟ >> الشريعة يبقى لازم تكون عايش فى مجتمع يحكمة >> الشريعة الإسلامية لية بئى ؟ عشان الشريعة بتقفل جميع ابواب السرقة امام السارق ازاى ؟
الشريعة الإسلامية هى شريعة الله اللى انزلها فى القرآن الكريم وهى بالتالى شريعة كاملة متكاملة اذا طبقت كما هى نحصل على المجتمع النموذجى لان الله هو الخالق وهو اعلم بنفوسنا وبأخلاقنا وتكويننا وهو اعلم بالقوانين والضوابط المناسبة لنا لكى نحصل على معيشة آمنه وكريمة ومتكاملة من جميع الجوانب للمسلم والمسيحي واليهودى والكافر (اقرأوا كتب التاريخ للتأكد من صحة كلامى)

الشريعة الإسلامية بتضمن لكل افراد المجتمع ان يعيش عيشة كريمة وبتقفل كل فرصة له فى اللجوء للسرقة او الشحاته او غيرها من الوسائل الرخيصة لتحصيل المال مثال للتوضيح اكتر الفرد فى المجتمع الإسلامى فى ظل الشريعة الإسلامية هو المسئول عن رعاية وحفظ حقوق المسلم وغير المسلم فإذا كان الفرد قادر على العمل فشرعاً واجب توفير فرص العمل له ومساعدته فى الكسب الحلال اما اذا كان غير قادر على العمل فيفرض له مبلغ عشان يقدر يعيش منه من بيت المـال ويفرض على اقاربة اعانته ومساعدته اذا كانوا قادرين والشريعة تحدد وتسهل كل وسائل الكسب الحلال وتمنع جميع طرق الفساد فى الكسب مثل الاحكتار وغلاء الاسعار ... مما يتيح لكل فرد ان يصبح غنى ومكتفى مادياً دون ان يجير على حق الغير .. إذا بئى دلوقتى .. السارق فى ظل هذا المجتمع كيف له ان يسرق ؟!! لو سرق فى ظل هذا المجتمع يصبح فاجر وعينة بجحة !! ويستاهل قطع ايدة فعلا لانه يجرى ويلهث ورا الثراء الفاحش من الحرام مع ان كل الوسائل الحلال ميسرة امامة ومتاحة ويمكنه بسهولة جدا ان يصبح مكتفى مادياً بل غنى .. بالحلال ! وبجانب دا يجير على حق غيرة وتعب وشقى عمر غيرة وربما تسبب فى مرض او اذى ضخم للمسروق نتيجة نهب شقى عمرة وامواله تخيلوا معايا واحد تعب وشقى طول الشهر عشان يجيب الاكل والدواء لعائلة واطفالة ومن يعولهم وواحد ع الجاهز يجي يسرق شقاه ويحرمه هو واطفالة من الطعام والشراب والدواء والتعليم والمعيشة فالسرقة مش بتضر بفرد واحد لكن بتضر بمجموعة اشخاص مابالكم باللى بيسرق وينهب اموال الآلاف والملايين ويحصل على كل دا ويتسبب فى كل دا فى سبيل انه مش عايز يشتغل وعايز يحصل على الثراء بدون عمل وبسهولة وبسرعة وبدون مجهود !!
بجانب ان الشريعة زى ما فرضت توفير كل وسائل العمل والكسب المشروع .. حفظت ايضا حقوق واعراض وارواح الناس لان ده حق كل فرد فى الدولة مسلم او غيــر مسلم :: ::: :: ورغم كل ده مش اى حد يسرق تقطع يده زى ما متداول ومعروف عند عامة المسلمين وغير المسلمين قطع اليد مش شئ هين وسهل عشان كدا حدد الله له شروط واحكام وضوابط مش اى حد يسرق نقوم قاطعين ايده حتى فى التاريخ الإسلامى حد قطع اليد لم يطبق الا فى اضيق الحدود وبعدد محدود جدا لأن اصلا المتجمع بيكون فية ردع وخوف عام من شدة العقوبة ثم ان محدش هيبقى محتاج يسرق اصلا

طيب تعالوا نشوف ضوابط قطع اليد :
- لابد ان يكون الشئ المسروق محروز يعنى محفوظ فى حرز (خزنة مثلا) (بحيث لا يستطيع سرقتة بسهولة) << شرط اساسى
- وان يكون هات الحرز هو نفسة السارق -‌ بإقرار السارق‌ واعترافه‌ - أو بقيام‌ البيّنة‌ وشهادة‌ رجلين‌ عادلين
‌ لا تقطع يد السـارق فى الآتى : - اذا كان السارق لم يبلغ (طفل) - ان يكون السارق غير عاقل - ان يكون مجبر (المجبر ع السرقة لا تقطع يده) - اذا كان السارق غير من هتك الحرز (يكون اللى سرق مش هو اللى فتح القفل او الخزنة) - أن‌ لا يكون‌ السارق‌ في‌ معرض‌ شبهة‌ الملكيّة‌ والمأذونيّة‌ في‌ التصرّف‌، فلو توهّم‌ أنّ المال‌ الفلاني‌ّ ملكه‌ ، أو أنّ له‌ الاءذن‌ في‌ التصرّف‌ به‌، أو حصل‌ للحاكم‌ الظنّ بذلك‌ - لا يكون الشئ المسروق تافه لا يستحق - أن‌ يكون‌ مقدار المال‌ المسروق‌ ربع‌ دينار من‌ الذهب‌ الخالص ‌ المسكوك‌ أو ما يُعادله‌ ، فلو نقص‌ عن‌ ذلك‌ لم‌يُقطع‌. - السرقة فى اوقات المجاعات - العبد اذا سرق وتبين ان سيدة يحرمه الطعام - ما سرق للأكل بالفم من التمر
- أن‌ تكون‌ السرقة‌ سرّاً، فلو سرق‌ السارق‌ شيئاً علناً بحضور مالكه‌ فلايُقطع‌.
- أن‌ لاتكون‌ السرقة‌ سرقة‌ أب‌ من‌ مال‌ ولده‌، حيث‌ إنّ الحكم‌ لايُجري‌ في‌ هذه‌ الحالة‌.
- أن‌ لا تكون‌ السرقة‌ سرقة‌ عبدٍ من‌ مال‌ مولاه‌، إذ لايُقطع‌ العبد في‌ هذه‌ الحالة‌. - أن‌ يكون‌ إرجاع‌ السارق‌ للحاكم‌ بناءً علي‌ طلب‌ الغريم‌ أي‌ صاحب‌ المال‌ المسروق‌، فلو عفي‌ صاحب‌ المال‌ ولم ‌يُرجع‌ السارق‌ للحاكم‌ لايُقام‌ عليه‌ الحدّ

دى الشروط‌ التي‌ ذكرها الفقهاء في‌ كتبهم‌ الفقهيّة‌، لذا فإنّ قطع‌ يد السارق‌ إنّما يتحقّق‌ في‌ موارد نادرة‌ فقط‌ ، وده عندما‌ تجتمع‌ الشروط‌ وتثبت‌ سرقة‌ السارق‌ عند الحاكم‌ الشرعي‌ّ بالشروط السابقة وإلاّ فإنّ الحاكم‌ لايُقيم‌ عليه‌ الحدّ.
لية قطع اليد انسب حل للسارق وللمجتمع ؟ ولية ميبقاش ليها بديل ؟ زى مثلا السجن ؟ جربنا تشريعات البشر وتركنا تشريعات الله وجنينا من ده كمية الفساد والسرقة والنهب اللى اقسم بالله يعجز اللسان عنها واكبر مثال هو مصر .. شوفنا ان افقر حرامى فى الدولة كان عنده 2 مليــار دولار !! ثم ان عقوبة السجن غير رادعة على الإطلاق لا للجانى ولا لباقى الحرامية الأحرار او اللى ناويين يسرقوا واذا سرق وهو عارف تماما ان العقوبة هى قطع اليد اذا هو يتحمل نتيجة قراره. الخلاصة ان الشريعة الاسلامية اللي هي حكم ربنا مش بتخوف يا ناس دي فيها صلاح حياتنا ومجتمعنا أكتر من أي منهج تاني وأي قوانين وضعية تانية مش ربنا قال: "أليس الله بأحكم الحاكمين" سورة التين "( أفحكم الجاهلية يبغون ومن أحسن من الله حكماً لقوم يوقنون )المائدة/50 "وَإِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ إِذَا فَرِيقٌ مِنْهُمْ مُعْرِضُونَ (48) وَإِنْ يَكُنْ لَهُمُ الْحَقُّ يَأْتُوا إِلَيْهِ مُذْعِنِينَ (49) أَفِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَمِ ارْتَابُوا أَمْ يَخَافُو...نَ أَنْ يَحِيفَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَرَسُولُهُ بَلْ أُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (50) إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (51) " سورة النور

منقوووووووووووول
كتبت : احلى دبة
-
كتبت : جويرية33
-
class="quote">اقتباس : المشاركة التي أضيفت بواسطة احلى دبة:
واياك حبيبتي
انرت الموضوع بطلتك عليه
كتبت : || (أفنان) l|
-
بارك الله فيك
ورزقكِ الجنة وأثابكِ على فعل الخير
كتبت : * أم أحمد *
-
الله يبارك فيكِ
ويحفظك للإسلام
ورد الله عنكِ كيد أهل الشبهات
كتبت : كلمة صدق
-
موضوع رائع غاليتي ومتوافق مع ما يستجد علينا كل يوم من مفاجآت ..
ولكن لي سؤال ..
من يسرق من المال العام ما حكم الشرع في ذلك ..
بمعنى .. نرى الان وفي ظل الاحداث الاخيرة في مصر فضح كثير من المسئولين الذين استغلوا مناصبهم وظنوا انهم فوق القانون وامتدت ايديهم لنهب المال العام من اراضي وواردات الدولة .. وبناءا على كلامك السابق فانه لا يصلح ان نطبق عليهم حد قطع اليد لان التشريع في مصر وضعي وليس التشريع الالهي .. فهل معنى ذلك ان نكتفي بسجنهم وهل تفي هذه العقوبة لردع اي مسئول يفكر في ارتكاب نفس الجريمة


شكرا لك غاليتي مرة اخرى
تقبلي مروري المتواضع
دمت بود
الصفحات 1 2 

التالي

التفسير الميسر للشيخ عائض القرني ( سورة عبس‎) بطاقات

السابق

كنوز الشكر

كلمات ذات علاقة
الاسلام , الناس , ايدي , تطبيق , شبهة , صحيح؟ , هل , هذا , قطع , كل