زوجي مظلوم ام ظالم؟ ارجو الرد

مجتمع رجيم / أرشيف رجيم
كتبت : om alaa
-
sick.gifاحكي لكم اخواتي حكايه اخت قريبه مني جدا و استشارتني في هذا الموضوع ولكني احترت في الرد عليها فارجو منكم مشاركتي في هذا الموضوع
تزوجت صديقتي منذ عامين تقريبا و ولكن مشكلتها بدأت من قبل الزواج حيث ان زوجها اخ وحيد لاختين بنات و هم من عائله مقتدره ماديا ولكن البنات لم يتزوجن بعد و لانهم بنات و قاعدين في البيت علطول مع امهم و ابوهم فبدأو بأخذ كل ما يقدرون عليه من اموالهم و تشويه صوره اخاهم الولد فيقولوه" هو عايز يتجوز و يسيبنا سيبوه انتو بقي هو يتصرف ومالكمش دعوه بيه" و طبعا انتو عارفين ا"الزن علي الودان امر من السحر" و شويه شويه رفض الاب و الام مساعده الابن باي شيء هيعمل ايه؟ استلف فلوس و كمل حاجته و قعد في شقه ايجار لحد ما تفرج المهم اتجوز و زوجته عانت معه الكثير حتي سددو ديونهم و عانت ايضا كثيرا في التعامل مع اهله و لكنها بفضل الله حازت علي حب امه كثيرا لكن طبعا البنتين زعلانين من كده.
مش عايزه اطول عليكم مرضت الام و توفت و الحمد لله توفت وهي تدي لزوجته بالزريه الصالحه . طبعا في ورث و الورث مش قليل و الاب شخصيته ضعيفه جدا جدا جدا فطلب الزوج الورث فقالو له " لو عايز ورثك روح اطلبه في المحاكم" راحت واحده من البنات و اخذت كل الفلوس بتاعه امهم من البنك و كمان باعو اراضي بدون علم الزوج.
قالت له زوجته احنا الحمد لله مش محتاجين لحاجه فاصبر و احتسب و لكنه شعر بالظلم فرفع قضيه علي اخته اللي سحبت الفلوس من البنك و كسبها فعلا و اتحكم عليها بالسجن سنتين.
وهنا حاول الجميع ارضائه بالمال ليتنازل عن القضيه ولكن حتي في ظل هذه الظروف لا يريدون اعطائه حقه كامل من ميراث امه و هو قال لهم لن اتنازل حتي ااخذ حقي بالكامل.
طبعا في تفاصيل كتير بس مش عايزه اقوله هم فعلا ظلموه كتير جدا جدا ومن زمان قوي مش ظلم مادي بس و لكن دايما بيعملوله مشاكل في كل حاجه و السبب انه ملتزم وهم مش ملتزمين خالص.
طبعا صديقتي بالرغم من اللي شافتوه منهم فهي مش راضيه عن الوضع الحالي و المشاكل و المحاكم فهي تسألني هل هو مظلوم ام ظالم؟
و اخيرا ادعو لها اخواتي بتفريج همها و رد حقها و حق زوجها لهم ردا جميلا
ادعو لها بظاهر الغيب هي اسمها رحاب
كتبت : كركورة
-
ان شاء الله ربنا يفرج همها
هو جوزها فكر بعقله عشان ياخدحقه دا مش غلط لان اخواته اتعاملم معاه بقسوة
فيه ناس بتفطر بعواطفها ودا ما ينفعش لكن ممكن ياخد حقه من غير ما يسجن اخته
كتبت : om alaa
-
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
احبك في الله اختي كركوره
جزاكم الله خيرا و جعله في ميزان حسناتك
هو مش عايز يسجنها و دي كانت مجرد وسيله ضغط مش اكتر لكن هما برده مش عايزين يدلوا حقه كامل فالموضوع قلب بعند ياتدوني حقي كامل لاخره الا هسجنها
انتي عارفه يا اختاه هم جايبنلها اكبر محامي في مصر و دفعنله 60 الف جنيه طيب هل يعقل انهم يدفعو للمحامي كل المبلغ ده و ميدوش لابنهم حقه؟
كمان هوكذا مره يجمع الاقارب الكبار "كبار العيله ذي ما بنقول في مصر" مع العلم ان كل الاقارب من جانب الام او الاب في صفه لانهم برده اتأذوا منهم كتير و يقعدو و يتفقوا انهم يدولوا حقه تاني يوم يقولو احنا عيال و مش هننفذ.
طيب الراجل يعمل ايه؟
انا بصبرها و بقولها تهديه لكن انا نفسي لما بفكر في الموضوع بحتار و ساعات بقول هم يستهلو اكتر من كده
مش عارفه والله محتاره جدا
ارجو الرد
و جزاكم الله خيرا
ام الاء
كتبت : الليبية86
-
السلام عليكم
بصراحه مش عرفه أقولك إيه ....ضاقت فلم إستحكمت حلاقاتها فرجت و كنت أضنها لا تفرجي... الباين علي أخواته أنهم مشكلجيات ...قولي لصحبتك تدعي ربنا يصلح حالهم .و هذا دعاء لتفريج الهم و الكرب ) اللهم إني عبدك وأبن عبدك و أبن أمتك ناصيتي بيدك ماضي في حكمك عدل قضاؤك أسالك بكل أسم هو لك سميت به نفسك أو أنزلته في كتابك أو علمته أحدا من خلقك أو أستأثرت به في علم الغيب عندك أن تجعل القرءان العظيم ربيع قلبي و نور صدري و جلاء غمي و ذهاب حزني و همي.. وأن شاء الله ربنا يفرج علي كل مؤمن .
كتبت : كركورة
-
بصى ام الاء ىطالما الطريق العادى بالتراضى مش نافع مشيها محاكم
وبعدين الرجل عمل البى عليه
ويحاول مع اخواته مرة اخرى ويشوف هو كمان محامى زيهم ويطالب بحقه

انا مش صعبة فى ردى بس التفكير لازم يكون بالعقل لانى شفت حاجات من دى كتير وبعدين انا درست القانون وعارفة صحيح ان المحاكم بتاخد وقت بس مفيش حل غير كده عمليا

وربنا يهديهم يارب

انا سعيدة بيكى لاهتمامك بمشكلة صديقتك
كتبت : ام يوسف وعمر
-
بسم الله الرحمن الرحيم


والله من وجهة نظرى انا شايفة انه مش غلطان لانه حاول معاهم كتير لكن مفيش فايدة

يبقى هوه عمل الصح طالما هيه مخافتش على اخوها هو يخاف عليها ليه لازم ياخد حقه دى شرع ربنا مفهوش كلام

وانا لو مكانه حعمل كده بس حيكون على سبيل التهديد ولكن لو اعطونى حقى وميراثى بتنازل

وقولى لزوجته انه صح والساكت عن الحق شيطان اخرس

والله يفك كربهم
الصفحات 1 2