امثال مصريه قديمه

مجتمع رجيم / مقهى وردات رجيم
زهرة كردستان
اخر تحديث
امثال مصريه قديمه

26xp3tdoplt6.gif
حبيباتي وردات منتدايا الغالي رجيم
اليوم جبتلكم امثال شعبيه مصتريه انشالله تعجبكم
وحابه اعرف منكم يامثل راح بعجبكم وترددو دايمافي حياتكم اليوميه ههههههههه


أمثال مصرية



· ابن أدم فى التفكير والرب فى التدبير

· أبو جاموسه يحسد أبو معزه


· ادلعى ياعوجه فى السنة السودة

· ادينى اليوم صوف وخد بكرة خروف

· اعمل المعروف وارمية البحر

· إقلب القدر على فمها، تطلع البت لأمها

· اقول تور يقول أحلبوه

· أنا وأخويا على أبنى عمى وأنا وأبن عمى على الغريب

· أهى ارض سودة والطاعم اللة

· الأيد اللى ماتضربش تستاهل قطعها


· أيد واحده ماتصقفش

· البحر ما يتعكرش من ترعة

· البركه فى اللمة

· بصلة المحب خروف

· البقرة بتولد والطور بيحزق عليه قال أهو تحميل جمايل

· البيت بيت أبونا والغرب يطردونا

· جحا أولى بلحم طوره

· جحا طلع النخلة خد بلغته معاه

· الجعان يحلم بسوق العيش

· الحاجة اللى ماتهمك وصى عليها جوز أمك

· الحبس ذل ولو فى جنينة

· حبيبك يبلع لك الزلط وعدوك يتمنى لك الغلط

· خد الأصيلة ولو كانت على حصيرة

· خدوا من فقرهم حطوا على غناهم

· الرفيق قبل الطريق

· السعد وعد

· سلاح الضعيف الشكية

· ضمة قبر ولاضمة عدو

· العاجز فى التدبير يحيل على المقادير

· الغربة مره

· الغريب أعمى ولو كان بصير

· الفرس الهادية يتنتف ديلها

· قالوا أمتى يا جحا تقوم القيامة قال لما أموت أنا

· قالوا بلدك فين ياجحا قالى اللى مراتى فيها

· قالوا ياجحا عد الموج قال اللجاييت أكتر من الريحات

· القفة أم ودنين يشلوها اتنين

· قليل البخت يلاقى العضم فى الكرشة

· قيراط حظ ولافدان شطارة

· الكتره تغلب الشجاعة

· كله قسمة ونصيب

· لقمة هنية تقضى ميه

· اللى ياكل لوحده يزور

· اللى يبص لى بعين أبص له باتنين

· اللى يربط رقبته بالحبل كل الناس تجره

· اللى يرشك بالميه رشه بالدم

· اللى يعمل ضهره قنطرة يستحمل الدوس

· مراية الحب عاميه

· مسير الغريب يروح لبده

· من خرج من داره أتقل مقداره

· من رادك ريده ومن طلب بعدك من الجفا زيده

· وأجرى جرى الوحوش غير رزق ماتحوش

· يا بخت من وفق رأسين فى الحلال

· يا فرعون مين فرعنك قال مالقيتش حد يردنى



بالنسبه لي عجبني هالمثل

· وأجرى جرى الوحوش غير رزق ماتحوشهههههههههههههههههههه00004154.gif
مامت توتا
اولا اهلا بيك فى قسم

المقهى الذى يتمنى

ان يرى كل ابداع لك


ثانيا انا على طوووووووووووووول

بقول لبنتى نقول طور

يقولوا احلبوه

ههههههههههههههههه

نورتى يا عسل
حبوبة ماما
امثال رائعه
اما انا عجبني المثل اللي يقول

· اعمل المعروف وارمية البحر
زهرة كردستان
نورتو الصفحه بمروكم0
الأمل القادم .
كل الأمثال روعة
تسلمي زهرة ع الموضوع الممتع
منورة القسم.
ツ♥ليمونةالحلوة♥ツ
· ضمة قبر ولاضمة عدو

منورةالقسم ياقمر
الصفحات 1 2 

التالي

اذا كنتي متضايقه تعآآآلي .... :)

السابق

نبذة عن حياتي !!!!!!!!!!!!!

كلمات ذات علاقة
مصريه , البال , قديمه